tlhIngan-Hol Archive: Sat Apr 02 04:58:06 2005

Re: pIpyuS Sarghmey je

QeS lagh ([email protected])

ghItlhpu' August:

>Sarghmey legh pach Hutlhbogh HuDDaq pIpyuS'e'

yIqaw: Hoch latlh mu' nung {-Daq} lo'bogh DIp'e': {HuDDaq Sarghmey legh pach
Hutlhbogh pIpyuS'e'} "the pipius without claws sees sarks on the mountain".
HuDDaq pIpyuS tu'lu' 'e' DaqIm DaneHchugh, chaq mu'tlhegh {HuDDaq pIpyuS
tu'lu'bogh 'ej pach Hutlhbogh} Dalo'laH.

Remember that a noun with {-Daq} has to begin the sentence. If you want to
focus on the fact that the pipius is on the mountain, you could say
something like {HuDDaq pIpyuS tu'lu'bogh 'ej pach Hutlhbogh} "the pipius
which is on the mountain and which lacks claws".

>tongDuj 'ugh qem wa'
>'ej tep'a' qeng latlh
>'ej nom tlhIngan lup Sargh wejDIch
>SarghmeyvaD jatlh pIpyuS
>tIqwIjDaq jI'oy' Sarghmey Dev tlhIngan 'e' vIleghmo'
>jatlh Sarghmey
>yIQoy' pIpyuS

chaq {yIQoy} DaneH. {Qoy'} tu'la'be'.

>tIqmajDaq ma'oy' wIleghmo'

lo'vam vIparHa'qu'. DIpvaD tam 'oH {'e'}, vaj lo'lu'pu'DI', latlh {'e'}
lo'nISbe'lu'; yapbej {wIleghmo'}. majQa'!
I like this usage: the fact that {'e'} is a pronoun means that there are
places where it can be elided. This is one time where I think that's
perfect.

>Soj 'ey moj pIpyuS pach ghaHvaD 'e' raD tlhIngan pIn'a'
>'ej pach Hutlh pIpyuS
>'e' qImpu'DI' ngechDaq nargh pIpyuS

qatlh {qIm} DawIvta'? {tu'} Dalo'be'pu''a'?
Why {qIm} "focus on, concentrate on", and not, say, {tu'} "observe, notice,
find"?

And a bit of advice: we use a romanised transcription; feel free to use
romanised punctuation, too. {{;) I just had a bit of trouble working out a
couple of the clause boundaries. (But then, that's probably because I
haven't read as much Klingon as I probably should.)

lutHomvam vItIv. 'utqu' lutHomvam lururbogh latlh tlhIngan Hol lutmey'e'
ghItlhmey'e' je. majQa'!

Savan,

QeS lagh
taghwI' pabpo' / Beginners' Grammarian

not nItoj Hemey ngo' juppu' qan je
     - Ubykh Hol vIttlhegh

Need a credit card fast? Apply now! Must be over 18. AU only:
http://ad.au.doubleclick.net/clk;11046970;10638934;f?http://www.anz.com/aus/promo/first0105ninemsn/default.asp

Back to archive top level