tlhIngan-Hol Archive: Sun Nov 04 20:29:33 2001

RE: QQ22

> <<jev chunDabmey 'e' yIghuH>>
> jIHvaD natlh pong, Huvlaw' <<jevmo' chunDabmey yIghuH>>.

jevmo' chunDabmey yIghuH - is telling you to be alerted to the OBJECTS.
jev chunDabmey 'e' yIghuH - is telling you to be alerted to the ACTION.

{jev chunDabmey 'e' yIghuH} vImaS.

> <<batlh vangta'bogh jagh>>
>
> <<ngugh vengHom Dab vavwI' qorDu' 'ach latlh veng Dab 'ej pa' vum wa'
> be'nI'Daj>> vIyajbe' 'ach vIloy.

I read this as the father's family lived in one city, but he (the father)
lived in another and one of his sisters worked there.

> <<SeprajDaq SucheghnIS>>
> lugh <<Sepraj SucheghnIS>>, qar'a'?

You are kind of right.  The place returned to is the direct object of chegh,
so -Daq isn't needed (you can have it on there, but why).  But we need the
proper prefix; in this case bo-.  (MO, Startrek news group, Jul 1999).

> <<HeghtaHba'>> be' qan.
> <<HeghlI'ba'>> vIjon. nuq vuDlIj?

jon?  chay' {jon} Dalo'?

> <<qama'pu' jonta' luneHbe'bej>>
> <<qama'pu' lujonqangbe'bej>> vIjon. nuq vuDlIj?

Yes, this one works nicely.

> <<tugh bIH muv'a' porghwIj?>>
> vIpar. mu'tlhegh veb vImaS: <<tugh bIH retlhDaq porghwIj muvlu''a'?>>.

muv is what we would refer to in english as transitive.  On TKD p183,
muvmoH - recruit (v), you can see this is actually "cause to join"; so the
original is correct.  (you could add -moH to your version)

> <<mIghwI' neH vIqaDlaH'a'?>>
> vImughlaHbe'. chay' naDev Qap mu' <<neH>>?

I read this as "Can I challenge only the evil ones".
neH is also an adverbial "only, merely, just"; it follows the noun or verb
that it modifies.  This is covered in TKD p56,57

DloraH, BG

Back to archive top level