tlhIngan-Hol Archive: Wed Mar 15 17:52:00 2000

RE: KLBC: Hov Ha'DIbaH je lut

jatlh Eodrakken:

> lut vIja'ta'bogh 'ej vItI'ta'bogh:

> ben Hov tu'lu'.  *Csitame ponglu'.  QublaH 'ej jatlhlaH
> 'ach ngoDvam luSovbe' ghotpu' jubbe'.  Hov lubav yuQmey.
> wa' yuQ luDab ghotpu' Ha'DIbaHmey je.  QublaH
> Ha'DIbaHmeyvam 'ach jatlhlaHbe'.  ghotpu' Ha'DIbaHmey je
> bejtaH *Csitame. mobtaH.

> ngugh ghaH bejtaHbogh je Ha'DIbaH legh.  taQ 'e' Qub,
> wovqu'mo' Hovmey.  meQ Ha'DIbaH mInDu' 'e' Qub.  QeHba'
> 'ej 'IQba' Ha'DIbaH.

> lut chu':

> SotDaj yaj neH *Csitame.

Unless I've missed something, <Sot> is only a verb. Perhaps <SotmeH meq>
would make sense.

> *Fahs*mey Segh ponglu'bogh 'oH 'e' legh,
> vaj *Fahs* porghDaq yuQ ghos.

Trying to work <pong> into a sentence like this is difficult, and it doesn't
really work here. You'd be better off just dropping it. The rest is good.

> ghaH ghomDI' ghaH *Fahs* HolqoqDaj yajlaH

The double <ghaH> just sound a bit weird. Sticking in an actual noun for one
would probably sound better.

> (wabmeyDaj vIHghachmeyDaj je *meaning*).

This is kind of tough to express. I'd probably say something like:

HolqoqDaj jatlhmeH, wab Sar lIng 'ej vIH.

Try something along those lines...

> QublaHbe' *Fahs*mey 'e' Qubmo' ghotpu', 'IQ ghaH.
> ngoDvam choHlaHbe'mo', QeH ghaH.

'e' vIyajchu'.

> HovDaq leghnIS qatlh 'oH chaw'be' Qunpu' 'e' SIv.
> yInchugh Qunpu'!  mobtaH 'e' Qub.

As charghwI' has said, <SIv> doesn't work this way. You'll have to rephrase
this to make sense out of it.

> =Csitame wanted to understand his distress.
> She saw that he was of a race called Fahses, so
> she went to the planet in a Fahs body.  When she
> met him she could understand his Fahs "language"
> (the meaning of his sounds and movements).  [I
> could not find a word for 'meaning' or a reasonable
> equivalent or recasting.  Suggestions?]  He was sad
> because the people thought that Fahses could not
> think.  He was angry because he could not change
> this fact.  When he was looking at the sun, he
> was wondering why the gods did not change it.
> If gods even existed!  He thought he was alone.

> Hov 'oHbej Ha'DIbaHvam 'e' Sovbe'.
> mobbogh je *Fahs* be' legh neH.

I don't think I've ever seen <je> after a verb with <-bogh> - cool! I like
the way it sounds.

> mu'mey ghajbe' 'ach yajchuq.
> bangpu' chaHchoH 'ej nga'chuq chaH.

maj.

> =He didn't know that this animal was actually a
> star.  He only saw a female Fahs who was alone too.
> They understood each other though they had no words.
> They became beloveds [I didn't think that was a
> bad rendering of 'they fell in love'] and they mated.

> lut vItaH....

In every canon use of <taH>, the thing that continues is the subject. <lut
vIqontaH> works for this.

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ