tlhIngan-Hol Archive: Tue Jan 11 18:24:01 2000

RE: KLBC: tlhInganvaD vIDDI' qarDaSngan reH 'e' HeghmoH.

jatlh tuv'el:

> KLBC: tlhInganvaD vIDDI' qarDaSngan reH 'e' HeghmoH.
>
> I have some serious doubts about that sentence, so
> this is what I was going for:
>
> "It's always fatal when a Cardassian is
> belligerent to a Klingon."

You were right to have doubts. You were basically trying to use <'e'> as the
subject of a verb, which just doesn't work. Instead, you could say:

... reH HeghmoH ghu'.

> mu'tlheghmey:
>
> yIQomvIpQo'!

maj.

> HI'tuy qum vaQ law' Hoch qum vaQ puS
> ghorgh 'e' tlhoj yuQjIjDIvI'?

majQa'. I really like this one.

> DuQqu'meH QoywI'pu' chuS'ughraj yIchu'chu'.

QoywI'pu' is the object of <DuQ>, so you should start out with <QoywI'pu'
boDuQqu'meH>. Also, unless the players are all sharing one chuS'ugh, the
final prefix should be <tI-> rather than <yI->.

> lut ngaj:
>
> wa'maHHu' bong rIQ'eghmoH.

rIQ'eghmoH 'Iv?

> maSuvchuq be'nalwI' jIH je.
> qatlh roD HIgh be'nalpu'?

Dujangta' Holtej 'ej lughchu': be'nalpu' ghaHmo' neH.

> nIteb <car>wIjDaq HuD yor vIjaH.
> ghIq vImevmoH <car>wIj 'ej qaStaHvIS poH ngaj jIyev.
> <car>wIj vIQapmoHmeH vInIDDI' Qapbe'law'.

This should probably be <jInIDDI'>.

Do'Ha'.

> vInIDqa' 'ej vInIDqa' 'ach QapbeHbe'ba'.
> HuDvetlh yorDaq jImobchu'mo' vay' vIloSlaHbe'.
> jIDeghnISqu' 'e' vIwuq.

> <car>wIj vIyuv 'ej qoj'a'Daq chungchoH jay'!
> qoj'a' ghoStaHvIS <car>wIj vItlha'.

If your car can go down it and you can chase it, it's probably not a
<qoj'a'>. It may look like it at the time, but it's probably a regular <qoj>
at most.

> ghIq <car>Daq jISup 'ach bong ngIbwIj qIvwIj je vIjIrqu'.

Since you can <jIrmoH> a betleH, <jIr> is what your ankle and knee did. What
you did to them is <jIrmoH>.

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ