tlhIngan-Hol Archive: Tue Nov 30 17:53:41 1999

RE: KLBC: <Las Vegas>Daq lengwIj

ja' tuv'el:

> > KLBC: <Las Vegas>Daq lengwIj
> >
> > vaghHu' <Las Vegas>Daq jIjaHpu'.  SuDmeH vIjaHbe'.
> > <Thanksgiving> jaj lopmeH vIjaH.  jaHpu' je
> > be'nalwI' puqbe'wI' je.  pa' maratlhtaHvIS <Star
> > Trek Experience> wISuch.  batlhHa' nujol DIvI'may'Duj!
> > jatlh DIvI' yaS maH wa' HoHmeH ghoS tlhInganpu'
> > janluq pIqarD HoD qempa' ghaHlaw'mo' vay'. HoDvam
> > no' maHba'qu' puqpu' DIboghmoHlaHbe'mo' 'ej Segh
> > qIj ghaHmo' puqbe'oywI'.  Qapchu' tlhInganpu'
> > vIneHba' 'ach vItIv.
> >
> > KLBC: My trip to Las Vegas

jang pIl'o':
> chay' *Japanese leng ghom Hoch raQpo'ba'taHchugh
> jolpu'bogh raQpo'pu'  jatlh Da'wI'?

taH pIl'o':
> I thought [Da'] also means "to act as if. in the manner
> of", so I wanted to use [Da'wI'] for "actor".

That's <Da>, no <'>.

> null prefix+jatlh for he/they speak to he/them direct
> object = passengers jolpu'bogh = which be transported

> Qu'vatlh! I put verb suffixes on a noun!!! *aaarrrgh!

I wondered about that.

> now I am stumped...... I wanted to say, " How do the
> actors speak to the transported passengers if all
> of the passengers are a Japanese tour group?"

Take it slowly and break it down into parts. "If all the passengers are a
Japanese tour group". We'll use <*Japan ngan lengwI' ghom> for "Japanese
tour group", so that's <*Japan ngan lengwI' ghom chaHchugh Hoch
raQpo'pu''e'>. Wow - kind of weird, but I think it works.

"How do the officers talk to the transported passengers?". For "transported
passengers", you could use <raQpo'pu' lujollu'pu'bogh>, but I think
<qama'pu'> makes just as much sense and is way easier. From there, add "the
actors speak to". <ja'> is prefect for this - it's a verb of speaking, and
its object is the people spoken to. <qama'pu' ja' DawI'pu'>. Put both
together with a <vaj> and add a <chay'> for how, and you get:

*Japan ngan lengwI' ghom chaHchugh Hoch raQpo'pu''e', vaj chay' qama'pu' ja'
DawI'pu'?

jIjang: mughwI''a' lulo'ba'! Hov leng wIqel 'e' yIlIjQo'!
They use the Universal Translator! Don't forget that this is Star Trek!

> pagh,    _vav loDnI'_ qajachqu'!  <tera'gnan idiom)
Qo'! <SoS loDnI'> yIjach!!!!!

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ