tlhIngan-Hol Archive: Mon Jan 25 09:04:07 1999

Re: v/t. --- v/i.

"Lieven L. Litaer" <[email protected]> wrote:
>Interesting! What about "He died a natural death"? (That's what my dic
>says.)

I suppose Klingon might permit the same sort of thing.  We know that
{yIn} "live" works that way:  {tlhIngan yIn DayIn} "You live a Klingon
life" is valid, according to a newsgroup discussion with Okrand.  But
the question of what a "natural death" actually means then becomes a
large issue. :-)

>> But <Hegh> is a fine example of a verb in Klingon which cannot take an
>> object.  Add a <-moH> to it, however, and it is useful as a transitive verb.
>And what would that mean?  "Cause s.o. to die".  Isn't that just {HoH}?

In many cases it is, but I can think of many other cases where the
ideas of {HoH} and {HeghmoH} are distinct.

juHwIj tlhopDaq vI' chuch.  chol ngevwI'.
chuchmo' bong yavDaq pum 'ej pIpDaj ghor.
Hegh ngevwI'.  jIngoy'ba', 'ach pagh vIta'.
vIHoHbe'.  ratlh chuch 'e' vIchaw'mo' neH vIHeghmoH.

wa'Hu' HIqDaq tar vIlan.  DaHjaj tlhutlh vay' vaj Hegh.
vIHoHta''a'?  vIHeghmoHbejta', 'ach vIHoHbejbe'pu'.

jorpu' jaghwI' Duj.  toDlu', 'ach nIjqu'pu' jaghwI' 'Iw.
ghaHDaq 'op 'IwwIj Qaybe'chugh Qel, Heghbej jaghwI'.
mIw vIchaw'Qo'mo', jaghwI' vIHeghmoH.  vIHoHbe'chu'.

-- ghunchu'wI'

Back to archive top level