tlhIngan-Hol Archive: Tue Jun 30 09:28:32 1998

Re: [qeqwI' mob]

[email protected] wrote:

> ghItlh pagh:
> >Here is my suggestion: <nomqu' QaptaH tIqDaj 'ej qay'. tIqDajDaq
jotmeH
> >jan lulan HaqwI'.> If you are talking about a pacemaker, you could
also
> >consider something which controls her heart.
>
> tuqeSmo'  Satlho'.
> janvetlh lulanbe' wuq HaqwI'.
> The surgeon decided not to install the device.

jan lulanbe' chaH 'e' wuq'a' ghaH?
I'm confused by the change of person here, as it doesn't match the
translation.
jan lulanbe' - they won't place it
'e' wuq HaqwI' - s/he decided
lanbe' 'e' wuq - s/he decided not to place it

Also {wuq} needs 'e' as its object if the object is to be another
sentence.

> SuvtaH 'ej HoSchoHlI' SoSwI'.
> My mother is still fighting

Qapjaj.  HoSchoHlI'mo' Qaplaw'lI'.

> DISvam qep'a'Daq vISaHlaHbe'mo' tlhIngan Hol > vIqeqmeH jIjatlh'egh.

Say {jISaHlaHbe'}.  {qep'a'Daq vISaHlaHbe'} seems to mean  "I can't
care about her at the qep'a'."
Remember that a noun with a type-5 suffix (except -'e') is not the
object of a verb.

> tlhIngan Hol lujatlhbe'mo'  SoSwI' vavwI' je nuQqu' > ngochvam.

yIqeqtaH, 'ach SoSlI' yIQorgh.

qorDu'wIj'e' vIqeltaHvIS, tlhIngan Hol tIv wa' tlhIngan Hol
jatlhbe'bogh nuv.  munaD vavwI' be'nI' 'ej Hemlaw'.  muchergh neH
latlhpu'.