tlhIngan-Hol Archive: Mon Jul 14 19:40:00 1997

Re: Saj, 'ay' wejDIch

Deborah has told me that she has liked my comments so far, so I'll continue,
even though charghwI' has already looked at this.

[email protected] on behalf of Deborah Kay wrote:
> tugh qaStaHvIS jaj, nI'choH poH Hurgh.

This is weird.  Let's examine it a little closer.

tugh qaS jaj
the day occurs soon

tugh qaStaHvIS jaj
the day occurs soon, while this is the case

Is this what you mean?

nI'choH poH Hurgh

You might just use {ram}.  I'm not sure what you're getting at, unless you're
talking about seasonal changes of daylight time.  This seems to work.  Is
{tugh} meant to modify {nI'choH}?

> bIrchoH jajmey.  DaH qaStaHvIS jajmey,
> gheD nejtaHvIS vav, ngemDaq ratlh.  QatlhchoH chon, 'ach yap Soj.  SIQtaH
> qorDu'.  qaSDI' ram,

just {ram}.  Time context doesn't need any supporting verbs.

> retlhDaq qul ba'taHvIS qorDu' naQ,

qul retlhDaq
next to the fire

> paw wej loD.
> tamtaHvIS, vavvaD tlhup.  tugh qorDu'vaD jatlh vav, <ghob ta' jaghDaj je.
> negh law' lupoQ ta'

Do you mean to have {ta'} a plural noun?  It is here.  If you're talking about
more than one emperor, this is fine.  If it's just one emperor, then say {negh
law' poQ ta'}.

> 'ej SIbI' jImejnIS.  be'nalwI', puqloDra' yIQorgh.

Polyandrous?  Probably not.  {puqloDlI'}.  After all, he's only addressing his
wife.

> jIchegh 'e' vIHech.>  nuHmeyDaj boS vav 'ej nom ngab.
>
> DaH SopmeH qorDu', wamnIS SoS,

Period.

> Hoch jajlo' juHvo' mej.  wamwI' po' ghaHbe'
> 'ej
> Ha'DIbaH SamDI', pIj gheD HoHlaHbe'.  rut targh 'er ghap HoH.  qaStaHvIS pem

> naQ, naHmey boS loDHom, ghaH tlha'taHvIS SIQwI'.  wam loDHom neH, 'ach poH
> tu'lu'be'.  pIj Ha'DIbaH QaDlu'pu'bogh Sop qorDu'.  Hoch jaj SojDaj wav
> loDHom
> 'ej targhvaD bID nob.  langchoHtaHvIS SoS Duy', ghaHvaD jach, <targhvaD Soj
> Dajab 'e' yImev!>
> <Qo'! SoS.  SIQwI'vaD SojwIj'e' vInob.  muwuv. Hegh 'oH vIneHbe'.>
> <qoH, bISopbe'chugh, vaj bIHegh.  SaQorghbe'.>
> <muvoq SIQwI' 'ej vImaghbe'.

This would sound a lot better as {vImaghQo'} "I refuse to betray it."

> targhvaD bIngoy', bIjatlhpu'.>
> Qopmo' SoS, tamchoH.
>
> tugh peDchoH.  peDtaHvIS, chen chuch.  bIrqu'mo', tetbe' chuch.  Hoch jaj
> wamtaH SoS, 'ach juHDaq pagh qem.  Hoch jaj naHlet naH je nej loDHom, 'ach
> jenqu' chuch.

The ice is high?  Hmm, I suppose you're saying the snow is deep.

>  qul chenmoHmeH, naQmey boS loDHom, 'a naQ puS tu'lu'.

ngemDaq naQ puSqu' tu'lu''a'?  taQba' ngemvam!

>  chuchDaq
> yItbe'mo' targh, juHDaq ratlh 'oH.

Maybe {yItlaHbe'} or {yItQo'}, depending on your meaning.

> Hoch ram Ha'DIbaH choqlu'pu'bogh Sop,
> 'ach
> yapbe'.  SIQ tuqchaj neHmo' SoS, puqloDvaD Soj 'ay' HochHom nob.  targhvaD
> 'oH
> jabDI' loDHom, chaH QeHmoH 'oH.

Wait, what causes whom to get angry?

> 'ach pagh jatlhtaH.  nachDajDaq HeDlaw' SoS
> mInDu'.  porghDajDaq HuS loDHom DIr QeyHa'.  Hoch Hom leghlu'.  targhvaD Soj

> je'taH loDHom.  peDtaH.  HurDaq ghoSmeH, QobchoH.  DuHbe' chon.  juHDaq
> SIQwI'
> qem loDHom.  ghaHvaD jatlhQo'mo' SoS, morghbe'.  tujchoHmeH targh, mobDajDaq

> 'oH qat loDHom.  tay'taHvIS, loQ tujchoH.  qul luleHmeH, quSmeychaj
> meQmoHlu'pu'mo', qaStaHvIS jaj, nagh ravDaq ba'taH 'ej pagh lubuS.  taDtaH
> yav
> 'ej taDlaw'taH poH.  targh 'uchtaHmo' loDHom, retlhDajDaq ba'be' SoS.
qulvaD
> 'aH chelDI' SoS, vIH.  motlh chuchqut rur.  tlhuH be' net leghbe'.  vIHbe'
> targh loDHom je.

DaH jI'Itqu'!

--
SuStel