tlhIngan-Hol Archive: Sun Jan 28 10:50:06 1996

Re: KLBC Introduction

Clint S. Moore (HoSro') writes:
>jIH qaSovmoH.

Using the suffix {-moH} on a verb used transitively is very strange.
The subject of the bare verb becomes its object, and the original
object kind of hangs there without a good connection to the sentence.
"I cause-to-know you me" is a good indication of how weird this looks
in Klingon.  A literal translation of "I cause you to know me" would
be something like {choSov 'e' vIqaSmoH}.  I use {cho-} because you
used {qa-}; {tu-} would probably be more appropriate.

However, literal translations are often poor translations.  I call
your attention to the verb {lIH}.

>HoSro' jIH.

(As I am speaking "officially", I cannot in good conscience challenge
this usage of {jIH} based simply on my opinion.  Personally, however,
I don't like it.  It seems to go beyond the "to be" meanings described
in TKD as I see them.  I prefer {pongwIj 'oH HoSro''e'}.)

>be'nal je cha' puqpu' vIghaj.

be'nal cha' puqpu' je Daghaj.  Noun conjunctions *follow* the nouns.

>tugh wej puqpu' vIghaj.

qaHoy'.  Qatlhqu'choHbe'jaj yInlIj. :-)

>De'wI'pu' jIHaD.

Hol yajlaH'a' De'wI'meylIj?  The {-pu'} plural suffix is used for beings
capable of using language.  Just plain "things" use the suffix {-mey}.

>tlhIngan Hol ghomDaq jIchu'be' 'ach loQ tlhIngan Hol vIjatlh.
>Hol vIpabchu'taHbe'chugh tuja'.

jIHeQneS.  taghwI'pu' vIqeSchu'taHmeH jIqeqnIS.

>DaH Dochpu' vItlhob.
>Dochpu' boyaj'a'

<Dochmey> DajatlhnIS.

>1) "tarHo'" - *fang* vIjatlh vIneH.

maj.  mu'vam vIyaj.  luyaj HochHom 'e' vIpIH.

>2} machechHa'pu'  QIH'a' yIjach 'ej veS targhmey          tIDuvmoH. (It is
>supposed to be "Our revels now are    ended. Cry "havoc" and let slip the
>dogs of war.")

QaQlaw' pablIj.  QaQ'a' mu'mey?  nIjang "KSRP" 'e' vIchaw'.

>3) pIj moStaHchugh vay' quvDaj ngeb

<...ngeb quvDaj> DajatlhnIS.  'ach qech vIyaj.