tlhIngan-Hol Archive: Fri Nov 19 01:21:57 1993

Re: Aesop's Fables revised (using tlhIngan Hol)

>I have revised my three submissions to account for the comments made.  All
>three are included below.  Again please comment as I would like to get
>these correct.

>bIQ ngaSwI' tu' 'ojbejbogh chalHa'DIbaH
>ngaSwI'Daq nujDaj lanpu'DI' chalHa'DIbaH bIQ SIchlaHbe' 'e' tu'
>nIDtaH 'ach tlhutlhlaHbe'ba'DI' jegh
>SIbI' chen Qubghach
>naghHom woH 'ej ngaSwI'Daq roQ
>bIQ jenchoH

Depending on what you're trying to say, this should be either:

jenchoH bIQ

or

bIQ jenchoHmoH

>bIQ jenchoHmeH ngaSwI'Daq roQ naghHom

Same problem as above.  Probably wants to be jenchoHmeH bIQ.  Also, the
naghHom isn't roQ-ing anything.  Methinks you want naghHom roQ.

>vaj chaghDI' naghHommey puS bIQ tlhutlh

This one is somewhat open to interpretation, but my take is that this
isn't really how one would use chagh.  I'm not sure of the exact meaning
you're going for, but I'd think something along the lines of:

vaj naghHom puS chaghlu'DI'...

or even

vaj naghHom puS chaghDI'...

>Do' Ha'DIbaH ghaj loD be'nalDaj je

lughaj

>Ha'DIbaHvo' boghpu' lo'laHbogh moQ 'e' qaStaH jaj

Hmmmm, I'm not entirely convinced about the 'e' qaStaH jaj...

>Ha'DIbaH luHoHchugh Huch lulellaH 'e' luQub
>vaj Huch Hoch SuqmeH HoH loD be'nalDaj je qur

luHoH

>Ha'DIbaH poS 'ej le'be' Ha'DIbaH

lupoSmoH

>'IQqu' loD be'nalDaj je
>Ha'DIbaH HoHmo' mIpHa'

luHoHmo'

>tuvchugh Huch ghaj

>juHvo' Soj nIH chalHa'DIbaH
>SorDaq puvpu' chalHa'DIbaH
>jIvalchugh Sojvetlh vISop jatlh'egh chalHa'DIbaH leghpu'bogh Ha'DIbaH'e'
>Qubpu' Ha'DIbaH
>chalHa'DIbaHDaq nuqneH jatlh Ha'DIbaH

Methinks -vaD works better than -Daq here.  Following the general rule of
indirect objects (6.8, p.180).  Otherwise it kind of sounds like he's
talking *at* him, a valid meaning on occasion, but probably not what's
wanted here.

>DaHjaj bI'IHneS
>monglIj 'IH law' Hoch 'IH puS
>tellIj HoS law' Hoch Hos puS
>ghogh ghajchugh Hoch bel 'e' vIHonbe'bej
>Dochmeyvam jatlh Ha'DIbaH
>naDmo' ghoghlIj 'IH cha'bej chalHa'DIbaH

This is a tough one.  cha' really seems kind of visual, rather awkward
when dealing with a voice.  Apparently this is a work-around for the lack
of anything resembling "to sing" (a verb I have explicitly asked Lawrence
to ask the Okrandmeister for).  Also useful to have for this might've been
"to demonstrate".  Ah, well.  In any case, here's what I think I'd
recommend instead:

naDmo' ghoghDaj 'IH Qoylu' 'e' qaSchoHmoHbej chalHa'DIbaH

Note also that it's ghoghDaj, not ghoghlIj.

>nujDaj poSmoHDI' ghorDaq chaghpu' Soj

Same chagh problem as before.  The Soj isn't dropping anything. Why not
just use pum?

>nom Soj tlhap Ha'DIbaH
>'IHghachlIj vIjatlhlaw' 'ach yab vIjatlhbe'bej

        --Krankor

Back to archive top level