tlhIngan-Hol Archive: Thu May 24 14:30:14 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh chorghmaH loS: SuD veqlargh mInDu'

Qov ([email protected])

toH!  DaHjaj cha' 'ay'mey DalaD.

At 13:59 '?????' 5/24/2012, you wrote:On Tue, May 8, 2012 at 10:21 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> ghopDu'Daj Say'moHDI' 'eSSIm, Mahoun SeymoHpu'bogh DIr Sut'e' tuQmoH. Mahoun
> loStaHvIS 'Iw HIq tlhutlh.

jIbDaj Say'nISmoHbe'ba'.

pIjHa' jIb Say'moH 'eSSIm. :-)

> tugh lojmIt mup vay'. SaH Mahoun, HungpInDaj je. pInDaj retlhDaq QamtaH
> HungpIn 'ej 'eSSIm bejqu'. jeqqIj, taj tIn je tuQtaH. 'eSSIm ghalmoHmeH
> SaHba' Mossam. jeychu' 'eSSIm 'e' bejnIS Mahoun. Mahoun volchaHDaq ghop lan
> 'eSSIm. HungpInvo' Mahoun nechmoH, MossamDaq DuvtaHvIS 'eSSIm. Hub'eghmeH
> vangchoH Mossam 'ach vIHlI'mo' 'eSSIm, luj. 'eSSIm tIn law' Mossam tIn puS:
> woch 'ej 'ugh. Mossam DeS 'uS je 'uchchoH 'eSSIm. yuv, 'ej luH, 'ej pe'vIl
> tlhe'. wamtaHvIS 'eSSIm, ngem targh pummoHmeH mIwvam lo'. Mossam taj tlhap
> 'eSSIm, pumtaHvIS HungpIn, ghIq Mossam nach gho'. beQmoHbe', wegh neH. 'ach
> ghaytan wa'leS po 'oy'taH Mossam qab.

SuvwI''a' ghaHbe'law' HungpInvam. ghop nuHmey qeng 'ach rut vIq ghuHqu'be'.

jajvetlh vIHlI'bogh tlhIngan HoSghaj 'omrupbe'pu' 'e' vItembe'.

> jachchoH Mahoun. jatlh, "'eSSIm! Qo'! Qu'Daj ta'lI' neH." QeHtaH Mahoun.
> ghatlhta'mo' 'eSSIm naDbe'. 'eSSIm qunqu'.

Saj puq ghap qun 'e' rur.

mISqu'mo' 'eSSIm chaq mawlu' 'e' lIj.

> mIS 'eSSIm. Qu'Daj ta'lI' Mossam 'ach pInDaj neHlaw' ghalwI'vetlh mach. chaq
> tu'be' Mahoun. nIv 'eSSIm DaH 'e' lajnIS Mahoun.

SuvwI' nIv ghaH net temlaHbe', 'ach vaj'e' Qejbe'law' yelwIyyIt nugh.

pIm nugh 'e' ghojlaH vay', yajqu'be'taHvIS. parmaqqay qu' Qej Mahoun 'e' HonmeH 'eSSIm not yevpu'.

> MossamvaD nom yel Hol jatlh
> Mahoun. Mossam nachvo' DaSDaj teqDI' 'eSSIm, Hu' HungpIn, 'ach noDbe'.
> Mossam qab Hot Mahoun 'ej ghaHvaD mu'mey ralHa' jatlh.

chaq Mossam neHbe' Mahoun 'ach SaHbej.

qorDu' Quch rur Dujvetlh beq.

> tlhe' 'ej tlheD
> HungpIn. DubDajvaD jatlh 'eSSIm, "mIvwIjDaq poghlIj vIcha'!"

qu'!

vIttlheghvetlh DaparHa' 'e' vISov.

> jatlh Mahoun, "Hurghmo' 'ej tatmeymo' Dujvo' mujIHlaHbe'mo' muDor Mossam 'e' > qap. ngem Ha'DIbaH, HeSwI'pu' je Haj. DubuQbe'taH. DumawtaH 'e' Hechbe'bej."
>
> 'eSSIm juH 'lu'el. chIch 'eSSIm ghalmoH HungpIn 'e' tlhojbe''a' Mahoun?
> jatlh 'eSSIm, "tlhoy' DuqIb HunpInlI'."[207]
>
> jatlh Mahoun, "SuD'a' veqlargh mInDu'?" QIpwI' Da'a'?  chay' ghu' yajbe'laH
> Mahoun?

pIm tIghmey. chaq ghu' yajbe' 'eSSIm'e'.

ghaHvaD yIchupQo'! Dugh 'eSSIm. Hoch tu'. :-)

> nuq luta'laH yelwIyyItngan be'pu'? Sovbe' 'eSSIm 'ach 'ov 'e' tIvbe', "naNev > SoHme'taHvIS me'vetlhvaN qepqoq 'ar NatIv? latlh loN vIneHchugh vISuqlaHmej!
> NaHjaj mungaghmeH thlom vajar HoN. cha'logh tlhom. muNortaH ghaH 'e'
> Nalegh'a'? NuQanmeH QongNaqlIjNaq Qong'a' HungpInqoqlIj?" jatlh 'eSSIm.

taQ SoQvam vIyajmeH mIw. vIlaDchugh neH, Hoch wab vIbuSnIS 'ej QIt
vIyaj. nom vIyajmeH, yabwIjDaq mu'mey vIjatlhnIS 'ej vIHnIS jatwIj.
vIQoynISbe'law' -- jatwIj Daq vItu'nIS neH.

vIjatlhnIS vIqontaHvIS je.

> vaqchoHlaw' Mahoun. jatlh, "ghome', mangwI'. HungvaN neH vang HungpInwI'.
> me' ghaH 'e' vIqelme'chu'."

muvuQ <mangwI'>. muSIvmoH <me'>.

Dacha'pa' mu'mey pIm bIH 'e' vItu'be'. choHDI' wab vIlaj neH. I remember a story containing the sentence, "By dabe id Boris and I've cob to bake you a beatloaf." The person hearing it translated through the stuffed nose and thought that Morris was going to make a meatloaf. She was kind of surprised when it did turn out to be made out of beets. I can't remember whether his name was really Boris or Morris.

I'm sure there are lots of jokes and puns as a result of this speech pattern. In fact there's one in the next installment, which I'm pretty sure verges on 'traditional'.

- Qov