tlhIngan-Hol Archive: Tue Jul 24 12:11:04 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' cha'vatlh cha'maH jav: tojbogh to'

Qov ([email protected])

jabbI'IDvam Soplaw'pu' Thunderbird vaj jabbI'IDghom Daqvo' vISuqta' 'ej EudoraDaq vIjang.

poHwIj lunatlhpu' qoq Qu'mey, yaH Qu'mey, muD Dotlh je. QIt lut vIlaDba'lI'. Dojbe' SerwIj Do.

'a Doj Qu'mey law' Data'taHbogh vaj yItuHQo'.

On Sun, Jul 1, 2012 at 12:44 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> 226
> tojbogh to'

toj 'Iv? 'Iv toj?
toj nuv Sar 'e' Datu'ba'.

> yev Qoreq. jatlh, «jonwI' jolpa' bIngDaq maHtaH. manarghDI' neghvetlh 'emDaq
> Sajol.»

HubtaH neghvetlh qar'a'? qaStaHvIS jaj law' lut vIbuSbe'.

HIja'. QaptaHvIS lotlhwI'pu', pawmo' HubtaHbogh negh chu', to' pIm nejchoH vajar.

nIvbej «» jatlhwI' Deghmey. Qapjaj jabbI'ID cha'wI'lIj.

ghItlhwIj vIchoHtaH. wej jabbI'ID lI'wI' chu' ta' Dalegh. cha'Hu' neH vIlo'choH 'ej DaHjaj mumaghqu'mo' vIlon.

> «majQa'», jatlh vajar. neghvetlh lujeyta'DI' jonwI' choQ lujonmeH lotlhwI'pu' He rap lughoSlaH.[268]

qID vItu'be'. «jonwI'» bop'a'?

HIja'. puj. chaq tlhaQmoHlaH latlh. jonwI'pu' jonmeH choQvetlh lulo'chugh vaj cha'logh jonwI' choQ 'oH.

> lo'laH lojmIt

(tugh Qaghvam lughmoHghach vIjuS 'e' vItul.)

DaH ghItlhDaq tu'lu'be'bej 'e' vI'olqa'.

> ngaQHa'moH Qoreq 'ej pa'
> bejmeH loQ poSmoH. HurDaq be' ghogh Qoy vajar.

Do' QaptaH QoymoHwI'meyDaj.

chIlbe'pu'mo' Do'qu'bej. QoylaHbe'taHmo' vajar jIpuQ!

> poSchoHchu' lojmIt 'ej Qoreq
> 'uchchoH vay' 'ej 'ochvo' luHchoH.
>
> «Qoreq! chay'?» jatlh be'. 'och wovmoH Sech tIH 'ej lIS'eghpu'DI' vajar
> mInDu', qaH'eng legh. ochvo' yongHa' ghom.

mach qo'. jupHey lutu'.

jonwI' choQDaq ghaHtaH.

> Quchbe'law' Qoreq. jatlh, «qatlh jolpa'Daq SoHtaH?»
>
> jatlh qaH'eng, «chay' naDev SuSaH tlhIH? bangwI'!» Hota'ro' 'uchchoH
> qaH'eng.

jupna''e' tu'.

bangwI' chaH.

> «SIbI' maQolnIS», jatlh vajar. may' to'chaj QIj. Hung jIH lIS qaH'eng. veQ
> lI' ngaSbogh choQ cha' HaSta, 'ach pa' SuvtaHbe' tlhachmey. rInlaw' may'.
> lommeyvo' beHmey, nIch[266] je boSlI' vajar lopno' jaHbe'pu'bogh tlhIngan
> negh law''e'.

lujpu''a' QuD? vajarvaD beqDajvaD je Qobqu' ghu'.

juppu'chajvaD Qob je.

> va. tlhoy paS rep. ghIq Hung HaStaDaq QaS ra'wI' legh vajar.
> Doqqu' wa' mIn 'ej Sachpu' Dechbogh DIr. veDDIr tuQtaH. vajar lopno'Daq
> 'avwI' lujonta'bogh ghaH. mangghom ghIrta'.

**
«yIrta'» DaghItlhHa''a'?

HIja'. maj. bIval.

> ja'chuq ghaH ya 'ay' Sogh je.
> QamtaH je lopno' mebpu', joqwI' qembogh loD je. may'vetlhvaD Qapta' quv.

vaj lujpu'be'. wej Qapchu'pu' 'ach wej lujpu'.

**
If you just mean "honor won that battle", you don't need the {-vaD}. I
see a valid reason to keep the current phrasing, though.

Maybe <may'vetlh'e' Qapta' quv> expresses it better.

> jatlh qaH'eng «SaghochlI' 'ej meH boghoSlaw'lI'. bangwI',
> bIvIHbe'choHlaw'DI' pa' vIHotlh. pa'vetlhDaq lommey neH lutu'lu'.»

toH! Hota'ro''e' ghochbe'pu'. Hota'ro' meb Degh neH ghochpu'.

majQa'. 'ej latlh may' tu'.

> tojbogh
> to' Del Hota'ro'. Qapta'mo' to' bel vajar. tojlI' je qaH'eng. qImyal QaS
> matlh botmeH lojmItmey ngaQmoHtaH. ghu' yajbe'meH meH, QumwI' pat muntaH.

**

pIj vIchoHta'. nIS DamaSchugh vaj vIlo'.

> Hung pat luSorghlaw'ta'mo' je lotlhwI'pu', Dat leghlaHbe' qaH'eng

**
I know what {Dat leghlaHbe'} is intended to mean, and I want it to
mean that too, but I'm not completely sure it does. If we can negate
entire sentences with {-be'}, it's fine. Otherwise, it probably would
need to be {'op Daqmey leghlaHbe'}.

yajlaHchu'meH Hoch vIchoH.

> 'ach
> Qaplaw'lI' lotlhwI'pu'. patmey Sorghta' lotlhwI' neH 'e' Har ngaH. patmeyDaj
> QIH 'e' ngIlmo' vay' qejqu' ngaH. Sengmey tI'meH pa' pImDaq vumlI' ngaH.
> tI'lI' je qaH'eng 'e' Har ngaH.

toH, law' tojwI' 'ej law' to'.
Dalegh 'e' vISov.

> jatlh qaH'eng, «Qoreq, vajar lopno' DajaH
> DaneHDI' loQ chomer 'ej DaH DatoDta'. qanoHHa'pu', SuvwI'!»

nuq 'Iv ghap toDta'? vajar toD'a'? lopno' toD'a'? Hota'ro' toD'a'?

yajHa'laH vay' 'e' vIpIHbe'. <vajar beq> vIchel. <vajar beq DatoDta'>

> tlho' lajqangbe' Qoreq. jatlh, «DujvaD Qu' vIta'taH.»
>
> jatlh vajar, «qaH'eng, QapmeH QuD, jonwI' choQ wISeHnIS. pIQIH wIneHbe' ...»

nuv quv buQtaH'a' vajar?
Daj. buQ 'e' vIHechbe' 'ach buQlaH mu'meyvetlh 'e' vIyajchu'. "embarrassed" vImughlaHchu'be'mo' vajar Dotlh vIDellaHchu'be'. <qaH'eng quv> pongchugh, tlhob vajar 'ej buQbe' net yajlaH'a'?

I did something in this scene that I don't usually do. Because Klingon is so context sensitive, I usually try to be as linear as possible within a scene, with each action and line of dialogue relating to the one before it. In this one I had a fair amount of information to impart, but everyone had different priorities so it was unnatural to deal with one topic at a time. Every time I rearranged it to bring someone else's priorities to the fore, it still seemed wrong that someone else wait to bring up their concerns. The relationships between their ranks and statuses--Hota'ro' and qaH'eng are lovers, vajar outranks qaH'eng but on a different ship and he's in her domain, qoreQ is the one who instigated this, and the same rank as qaH'eng-- isn't enough to make anyone defer to another, the way I sometimes force this situation. Have the time I send someone out of the room or give them a task to focus on, it's to prevent a confusing babble of voices.But here I just went for it, with a lot of questions asked without responses and statements made that don't relate to what was said before. I'm glad that it doesn't seem to have been confusing.

And I think I've successfully slipped in the thing that I intended to slip by. It's really hard to know what is screamingly obvious when you know what's going to happen. jIlaDqa'lI'mo' jISeychoH. chaq yuch 'Iq vISoppu'mo' neH moD tIqwIj. :-)

- Qov