tlhIngan-Hol Archive: Thu Apr 19 16:20:01 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh javmaH wej: may' qoch

Qov ([email protected])

At 14:50 '?????' 4/19/2012, you wrote:
On Fri, Apr 13, 2012 at 6:20 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> ghem Sopchu'DI' vajar, QongDaqDajDaq ghoSqa' 'ej QongchoH. gharben cha'
> bavchoHpu'DI' *veS* vajar vemmoH ghogh. Duj QumwI' patvo' Saqghom chutmey
> QIjlI' meH yaS. Hat HoS nuHmey. yoqpu' HIv net tuch. jolpa'mey lo'nISbogh
> tIjHa'wI'pu' per. pa'DajDaq Duj QumwI' rarHa' HoD 'ej Qongqa'.

QumwI' rarHa'pa' De' potlh Qoybe'pu'. ghorDaq jav Dop weQ HIjbe'jaj.

lut naQ DaSov! 'eSSImvaD jav Dop weQmey nob vajar 'ej SIbI' qoplu'. HeS'a'Dajmo' luHoH gharbenganpu'. pItlh. (jInep. jaS qaS lut). muyay'moHtaH De'Hommey Daqawbogh.

> qaStaHvIS jaj
> naQ qeSDaj lobchu'.

ngIq qeS tIv 'e' vItul. Doy'chugh Qongjaj. ghungchugh Sopjaj. 'ojchugh
tlhutlhjaj. nongchugh...nongchu'jaj.

tlhIngan yIn QaQ DaDel.

> vajar van 'ej qaDmeH chol. monHa'mo' qaDwI', qaStaHvIS lup
> vIDlaw' ghIq be'tlhar ghov vajar.

toH. SIbI' ghovbe'chugh vajar, chaq DaHjaj wej qeSDaj lobchu'ta'.

bIlugh. qeSDaj qImqu'nIS.

> vIDmoHlaw' wuSDaj. jatlh, "Hung qonwI'Daq
> qaleghpu'mo' qamuv 'e' vIwuq. qoch chu'mo' reH Sov chu' net ghojlaH."

(I'm trying not to find {net V-laH} worthy of comment, but it always
gives me satisfaction to see the idea expressed within the rules.)

I don't have any recollection of wrestling with it, either. I think that's just what I wanted to say. Translating Facebook it comes up a lot, but most of the time when I have a v5 conflict I just leave out the -laH and allow the meaning to be inferred. Samlu'be' - qatlh? nejlu'be' pagh nejlu' 'ach pagh Samlu'? loylaH vay'. Oh and there in without any aforethought is the other way I do it. I think I've mostly learned not to think that way when thinking in Klingon. Kind of like in English AND Klingon we don't think "my this pet," without going to "Sajvam vIghajbogh" or "this pet of mine."

When fencing, do Klingons acknowledge being hit by saying {tuSey...moH}?

'oy'. 'etlh DuSaQwIjDaq pagh jatlhlu'. Daq Hot nuv 'ej vanchuq ghobwI'pu'.

> "jIyonchoHpu'." jatlh be'tlhar.

jIHaghqa'. yonmoHbogh Doch ngu'be' be'.

qaHaghmoHmo' jIQap.

> Duv 'ej jop 'ach not wun'eghmoH. jatlhtaH,
> "qImyal Sa' Davoqbe'chugh, HInob. nejtaH qImyal. not mev.

vay' SamnISchugh nejwI', pagh'e' tu'lu'DI' not mevbej.

'ach ngaQHa'moHwI'meywIj vIchIlchugh, vISammeH qorDu'lIj vIHoHbe'.

>'oHmo'
> bIcheplaHbe' lIHoHvIpbe'.

bong cha' mu'tlhegh luchevlu'be'law'.

DaH . vIchelpu'

> qorDu'meyraj HoHvIpbe'."  be'tlhar 'etlh way'
> vajar 'ej mu'mey buSHa'. be'tlhar mupmeH 'eb Sam vajar 'ach Hotbe' je.
> 'etlhmey poS lulo'mo' Qob Quj.[199]

Before consulting the footnote, I believe I understand this. I'd
probably go with {Huv} instead of {poS}. Even if "open" is common
swordfighters' jargon,

it's not, I just made it up. We might say "guarded" or just "a practice sword."

it seems just opaque enough to be confusing.
And after seeing the footnote, my comments stand. If you don't like
{Huv}, perhaps {nIt} or {tlhol} or {watlh} or {vaQ} could work.

Huv works best. nIt tlhol and watlh more give me the idea of a blade that had never been sharpened or never used.

> jatlh be'tlhar, "wa' ngoD vISovnIS. vajar HoD, tep Hat DaHIjbe'chugh, qatlh
> romuluSngan neHmaHDaq SungIvtaH 'e' DaSap jay'?"
>
> jatlh vajar, "wo' vItoy'meH Qu' lI' vIta'laHbogh jIruch.

lughbe' vay'. choHHa'pu'ba' mu'tlheghvam.

va. 'arlogh mu'tlheghvetlh vIlaDta'? bIlugh. {vIruch} jIjatlh net tuchmo' vIchoHHa'. _vIchoHHa'ba'pu'_. laHwIj Dubbejpu' jInmolvam. SIbI' QaghlIj vIlegh. tugh QaghmeywIj'e' vItu'choHlaHjaj. DaH vIchoHqa': {wo' vItoy'meH Qu' lI' vIta'laHchugh jIruch} (qaqbe' {... vIta'laHbogh vIta'}, qar'a'?)

> pItlh. yajlaHbe'
> tlhIngan wo' la', mu'IQmoH wo'wIj Dotlh."

Dach'a' <yajlaHbe'> mojaq? (If not, what's Klingon for "comma splice"?)

qaqbej {yajlaHbe'chugh}.  pIj 'ay'vam choHlu'. lISlu'taHvIS -chugh chIllaw'.

> jatlhtaHvIS betleH 'uchqu' vajar.
> tlhIngan quv tIchlI'. nom noD be'tlhar.

la' ghaH, DaH 'e' vIqaw.

De'wI'lIj retlhDaq KGT patlh tetlh yIpol. rut lutvaD potlh, moch Dangu'nISlaHmo'

> junmeH DoHDI' vajar, be'tlhar chuq
> narghlaHbe', botmo' tlhoy'. vajar Hugh buQ be'tlhar 'etlh, botlaHpa'.
> Ho'Du'Daj 'ang be'tlhar, 'ach 'angtaHmo' wuSDaj, QeHDaj chovlaHbe' vajar.

QoymoHwI'mey tuQtaH vajar 'e' vItul. be'tlhar ghogh'e' chovnISlaw'.

HoHpa' jatlh 'e' tul vajar.

'ay' wa'vatlh javmaH vagh vIperHa'pu': <javmaH vagh> neH vIghItlh. DaHjaj 'ay' wa'vatlh javmaH jav vIngeH. 'ay' ral 'oH.

- Qov