tlhIngan-Hol Archive: Mon Apr 02 21:47:36 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh vaghmaH vagh: <peghlaHchu' Qel>

Robyn Stewart ([email protected]) [KLI Member] [Hol po'wI']

At 10:07 '?????' 4/2/2012, you wrote:
On Wed, Feb 15, 2012 at 12:59 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> pay' Daq pegh tlhoj 'eSSIm. Mahoun bejqu'. bIQDaj tlhutlhchu'ta'. jatlh,
> "Qel De' vInIHta'be'."

ghu' ghovbe'chugh qImbe'law' ghaH'e'.

Dach ghaH De' Delchu'taHvIS. loy neH.

> Mahoun mu'mey buSHa' 'eSSIm. vavDaj QIn legh neH 'ach leghbe' neH je. yejquv
> DevwI'vaD QIn ngeHchugh maghwI' nuq jatlh?

I had the impression from before that Qa'bar was just a member of the
High Council, not its leader. There was some discussion about this
earler, wasn't there? I didn't pay much attention to it, I'm afraid.

The conclusion of the discussion was that the members of the yejquv were DevwI'pu'. Skybox seemed to support that. It's unfortunate that that give the idea that he's the leader rather than a leader. Any ideas on how to correct that.

> ghaytanHa' QuSwI' ghaH je Qa'bar DevwI''e' 'ach DuH. tuq QaHlaHchugh De' vaj
> SovnIS 'eSSIm 'ej SovnIS wo'.

chaq tuqDaj QaHlaHtaHvIS, wo' QIHlaH. mutqang'a' 'eSSIm?

mutqang'a'?  mutqang 'ach mutnISbe'law'.

tlhoy Qobbogh be'vam voqlaw'taH Mahoun. Qochba' yabDaj DujDaj je.

parHa'qu'mo' yab chu'Ha'law'.

> jatlh Mahoun, "ghoqwI' jIHbe' 'e' Da'olmeH Daghelta' 'ach qunwIj Del Qel 'e'
> Datlhobmo' choDuQpu'. nuq 'oH De' 'aplo'vetlh'e' boqeltaHbogh?"

toH, Hoch Sovbe' ghaH 'e' vIlIj. pawpa' Mahoun lut bID jatlhpu' Qel.

maj.

> 'eSSIm vav qun rar Mahoun qun 'e' Sovbe' Mahoun.
>
> Mahoun yebDu' 'uchqu'choH 'eSSIm ghopDu' 'ach nargh Mahoun 'e' nIDbe'. jatlh
> 'eSSIm, "jIHvaD potlhqu' De'vetlh. 'ej SoHDaq So'lu'ta'."
>
> "jIHDaq?" jatlh Mahoun. jIv mu'meyDaj 'ach jatlhtaHvIS qabDaj yotlI'
> jaqHa'moHbogh Sov.

<jIv mu'meyDaj> vIyajchu'be'.

jIv = Sovbe' = chun. chaq qaq chun.

> Daq cha'meH DeSDajDaq SIq'egh Qel. jatlh, "poSwI'Daq. So'mo' Ha'DIbaHlIj

Wouldn't {Somraw} be better than {Ha'DIbaH}? (I keep thinking of the
Terry Bisson short story "They're Made out of Meat".)

It's difficult to know what the connotations are in Klingon. I'm thinking "flesh" but you're probably right. I'll change it to Somraw.

> Qan 'eSSIm 'e' voqchu' Mahoun. ghaHvo' DeSDu' tlhapbe' Mahoun. Mahoun
> Qanqang 'eSSIm. QelvaD jatlh 'eSSIm, "chaw'choHchugh qarI'."

bItHa'chu'mo' 'eSSIm, Doj.

bItchugh So'chu'.

> mejchoH Qel. lojmItDaq yev 'ej jatlh, "peyep. wa'logh yelwIyyItngan qama'
> yatlh vIQorghpu'."
>
> jatlh 'eSSIm, "qatlh nuyepnISmoH ngoDvetlh?"

taD yabwIj. 'Iq qItmey.

:-)

> jatlh Qel. "tlhIngan 'avwI' ghaH vav'e'." pay' Mahoun 'uchbe'choH 'eSSIm 'ej
> ghaHvo' vIH'egh. Hagh Qugh. jatlh "vISaHbe' 'eSSIm. peghlaHchu' Qel." mej.

toH, ghuHmoH neH: yelwIyyIt yatlhmoHlaHmo' tlhIngan, ghaytan tlhIngan
yatlhmoHlaH yelwIyyIt.

ghu' Dapojchu'.

----
> SKI: They know where the data is, and for now it will remain there.

They know where it *might* still be. chaq Sampu' Qa'bar 'ej teqta'.

bIvalqu'taH.