tlhIngan-Hol Archive: Tue Sep 29 17:48:33 1998

RE: KLBC - tera'Daq lengwIj wa'DIch

lab tuv'el:
> RE: KLBC - tera'Daq lengwIj wa'DIch
>
> ja' pagh:
> > majQa'! 'ey lutvam. yItaHmoH.
>
> 'ey'a'?  ghaytan nav DaSop...

When Klingon music is judged positively, the word <'ey> can be used to
describe it. Applying it to poetry or prose seems natural enough that I
use it regularly.

> <tera'Daq lengwIj wa'DIch> 'ay' cha'
>
> tunqu' QongDaqwIj vaj ravDaq jIQong. jIvemDI' <San DI'eygho'>
> vengDaq Hu vIleghmeH jIjaH. HochHom tera' Ha'DIbaHmey vIlegh.
> Sargh tIn rurbogh Ha'DIbaH vIlegh 'ach tIqqu' mongDaj. jIjatlh
> <Sargh rurlaw' Ha'DIbaHvetlh.> muQoy tera'ngan be'Hom Qup 'ej
> mujang <ghobe'. <jI'rav> 'oH Ha'DIbaHvetlh'e' 'ach bIQ'a'Daq
> yIn Sarghmey.> bIQDep yoSDaq jI'elpa' ghaH vIyajbe'qu' jIH.
> <SarIq> vIlegh. norgh rur tera' Ha'DIbaHvam. vaj mIS tera'ngan
> be'Hom. Qo'noS Ha'DIbaH yoS ngaS Hu. pa' vIratlhtaHvIS tlham
> HoS vItIvchu'. Qo'noS ghor rurbej yoSvam 'ach wa' Qagh Sagh
> tu'lu'. SorDaq So'taHbogh yIH 'up tu'lu'! vIHoH 'e' vInID 'ach
> mubot Surchem. Hu ra'wI' vIchuH. Qo'noSDaq yIHmey yInbe'qu'.
> yIHmey muSchu'qu' Hoch tlhInganpu'. tlhIngan juHqo' 'oHHa'
> yIHmey juHqo''e'. QeHqu'choHmo' ghaH jImer. nongqu'laH Humanpu'
> 'e' vISovbe'; vulqanganpu' rurbe''a'?
>
> ramvetlh <tay> Qe' vItu'. qabqu'be' <tay> Soj.

> <tera'Daq lengwIj wa'DIch> 'ay' wej
>
> DaHjaj <parIS> veng vISuch. ram jIpaw. Human ghe'naQ vIQoy
> vIneH. tlhIngan ghe'naQ nIt 'oHbe'ba' Human ghe'naQ nItHa''e'!
> QoQchaj vIpar. <'ayvel> <luv> je vISuch.  runHa'qu' <'ayvel>
> qach.

<tIq> can be used to mean "tall" as well as "long", so it is probably
better than <runHa'>.

> Hewmey law' bey'mey law' je ngaS <luv> qach. betleH bey'
> vIlegh 'ej <'Iw 'Ip ghommey> rurbogh Hew vIlegh. Hewmey
> vIparHa'chu' 'ach Hujqu' bey'mey. tera' lalDan chIrgh tIQ
> vISuchDI' <gharghoyIl> Hew vIlegh. veqlargh rur <gharghoyIl>.
> Daj je Qorwaghmey nguv.

maj.

> veb <lonDon> veng. bIQ'a' bIng puH'a' <bIrIteyn> puHHom je
> rar 'och.

This doesn't quite work. If you put a <-Daq> on the <bIng>, it starts to
make sense. Even better, you could say <... rar bIQ'a' bIng 'och>.

> naDev bogh SeQpIr. DIvI'vaD tlhIngan lutmey law'
> tlhIngan vIttlheghmey law' tlhIngan bommey law' je mugh
> SeQpIr. lutmeyvetlh vItlheghmeyvetlh bommeyvetlh je qon
> SeQpIr 'e' ponchu' Humanpu'. qech Doghqu' vInuSbej!

> <lonDon>Daq tIQ tera' nuH quch vISuch.

Should be <tera' nuH tIQ qach>, unless someone is getting kidnapped
somewhere...

> 'obmaQmey ghanjaqemy jey'naSmey 'alngeghmey je vIlegh.
> HIchmey lutlh vIlegh 'ej yanwI' Hew vIlegh. Dajqu' Human
> veS qun 'e' vIHar. rallaw' Human no'.  DaH
> ralHa'choHba'pu' Humanpu'. no'chaj vIHo'.
> yolmo' 'Iw HoSmoHlu' 'ach rojmo' qa' pujmoHlu'.

<yolmo' 'Iw HoSmoHlu'> is fine, but could be simplified. It means pretty
much the same thing as <yolmo' HoS 'Iw>, or even better, <'Iw HoSmoH
yol>. There are subtle differences in meaning, but I don't think they
make any difference for your story.

> <tera'Daq lengwIj wa'DIch> 'ay' loS
>
> DaHjaj <SImItlhonyan> yejHaD vISuch. puj Humanpu'; bIQ rur,
> 'ach val; Huy' rur.

Should be <bIQ lurur>.

> ..
> I found a "Thai" restaurant that night.  "Thai" food is not too bad.
>
> "My first voyage to Earth" part III
>
> Today I visited the city of Paris.  I arrived at night.  I
> wanted to listen to a Human opera.  Impure Human opera is
> obviously not Klingon Grand Opera! I dislike their music.
> I visited the "Eiffel" and the "Louvre."  The "Eiffel"
> building is very tall.  The "Louvre" building contains many
> statues and displays.  I saw a Bat'telh display and a statue
> that looked like "blood oath circles."  I really liked the
> statues, but the displays were very strange.  When I visited
> the ancient temple of an Earth religeon, I saw a "gargoyle"
> statue.  A "gargoyle" resembles the Fek'lhr.  The
> stained-glass windows were also interesting.
>
> The city of "London" was next.  A tunnel under the ocean
> connects the mainland to the island of "Britain."
> Shakespeare was born hereabouts. Shakespeare translated many
> Klingon stories, proverbs, and songs for the Federation.
> Humans are absolutely convinced Shakespeare wrote those
> stories, proverbs, and songs.  I certainly ridicule such a
> foolish idea!  I visited a building of ancient Earth weaponry
> in "London."  I saw axes, maces, double-headed axes, and axes
> with spikes on their ends.  I saw primitive guns and a statue
> of a swordfighter.  I believe the history of Human warfare is
> quite interesting.  The Humans' ancstors were apparently
> violent.  Now Humans have obviously become non-violent.  I
> admire their ancestors.  Conflict strengthens the blood while
> peace weakens the spirit.
>
> "My first voyage to Earth" part IV
>
> I visited the "Smithsonian" institute today.  Humans are weak
> as water, but clever as an eyebrow.

maj. Very nice story. I would reccommend it to other beginners as a good
story to read for practice. Plus, it's quite funny in parts.

pagh
Beginners' Grammarian

Back to archive top level