tlhIngan-Hol Archive: Fri May 22 13:33:50 1998

Re: On (was Off) topic: I need a help in translation

According to Marc Ruehlaender:

> > jIja'qa': tera' bom 'oH. qonbe' tlhIngan jay'.
> > jImugh 'e' vImuS. reH jIghoHnIS. ghojmoHwI'pu'wIj vInuQtaH...
> >
> > HovqIj
> >
> reH qonwI' je chaH mughwI''e'.
> bImugh 'e' DamuSchugh, chaq jaS qech DaqonnIS.

bImugh 'e' DamuSchugh bImugh 'e' yImev! mu'meylIj mung yImoj!
mu' Hal yImoj! Dal qechmeylIj 'e' DaHar'a'? yInlIj yIDel!
juppu'lI' yIDel! SajlI' yIDel! Qu'lIj yIDel! juHlIj yIDel!
lutmey yIchenmoH!

nuq? jup DaHatlh'a'? Saj DaHatlh'a'? chay' bImob 'e' yIDel!
juppu' DaSammeH mIw 'e' yIDel! qechmey DaHatlh 'e' DaHarchugh
vaj bIQubQo'taH. yImoj'egh! yIQub! yIqon! yIlab!

[jIjot'eghmoH. jInongqu'choH chaq 'e' vImevnIS.]

> *charghwI'* bom DaSov, qar'a': <<jaS yIqon, jaS yIqon>>

teSDu'wIjvaD 'ey bomvam. {{:)> bIbomchu'.

qechvam vIDelqa'ta' 'ach not tlhIngan Hol vIlo'taHvIS qechvam
vIDel. DaDelchu'. majQa'!

> mu''e' DamughnISbogh qech yIyaj.

mu'tlheghvam vIparHa'. bIjatlhchu'.

> Hol latlh Dalo'taHvIS, qechvam yIqon.

loQ mumISmoH <<Hol latlh>>.

> pagh bIH mu''e'. Hoch bIH qech'e'.

Plurality is really interesting here. You are showcasing
Klingon's ability to avoid grammatical redundency. Most
langauges reinforce a message by exhibiting a lot of redundency
and failure for things to "agree" is considered grammatical
error, but in Klingon, you have found the most efficient place
to indicate plurality in the pronoun, omitting the noun
suffixes, and there's no problem with the grammatical
"disagreement" with the grammatically singular nouns {pagh} and
{Hoch}. This is quite elegant. I like it.

> (qaStaHvIS Hoghvam, vay' vIqonqa'ta' :)

'ej Daqonchu'ta'. maj.

>                                            Marc Ruehlaender
>                                            aka HomDoq