tlhIngan-Hol Archive: Mon Jul 20 10:54:45 1998

Re: learning the language

---"William H. Martin"  wrote:

> On Fri, 17 Jul 1998 10:27:35 -0700 (PDT) Robyn Stewart
> <[email protected]> wrote:
>
> > ---David Trimboli  wrote:
> > >
> > > From: Robyn Stewart <[email protected]>

> I've witnessed this. Marc reads things from the "Useful Phrases"
> section of TKD which he scribbled on a napkin while someone else
> "translates" it into something humorous with no relationship to
> what Marc just said.

yInna' ghajmo' Marc'e' Hol jatlhchu'be'.  :P

> > > When people find out I speak
> > > Klingon, here's the checklist of what happens:
> > >
> > > (1) "Really?"
> > > (2) "Say something!"
>
> Here, people rarely get to step 2. cha'Hu' wa'Hu' je bIQ-chIS
> DujHom vIlo'meH mIw 'e' vIghoj. jIyoyHa' mIw vIghojbejmo' jIHem.
> tlhIngan Hol vIjatlh 'e' tu' ghojmoHwI'. latlhpu' luja'
> ghojmoHvam. <<yIn yISuq,>> jatlh wa'.
>
> vIja' <<yIn vIghaj.>>. not yaj loDvam. jISaHbe'. Hew chenmoHmeH
> qatlh Sor Hap non lo'? wa'Hu' HaghlaH loDvam, 'ach yoyHa'meH,
> jIH po' law' ghaH po' puS. bIQDaq yoytaHvIS ghaH, jIHaghlaH jIH.
>
> yIQchu'taH 'Iv?

not muvaq yajbe'wI'pu' 'ach wa' vIghIj.  wa'logh yaHwIjDaq tlhIngan
Hol vIjatlhchoH ghogh HablI' vIlo'taHvIS.  murI'lI' DaraQ.  SIbI'
pa'vo' yIt boQwI'wI'.  tlhIngan Hol cherghlaHbe'chu'.  ropmoH 'e' maq.

> > DaHjaj taghDu'wIj Hotlhlu'meH ropyaHDaq jIjaH.
>
> taghDu'lIj Dotlh yIDel! qatlh DuHotlh?

cha'ben taghDu'wIjDaq letchoH 'Iw 'e' DaSov. DaH rut jItlhuHmeH loQ
jIvumnIS. SomrawDu'wIj, tIqwIj je vIDub vIneHmo' jIqetqa' vIneH.
jIqeqqu'pa' jIpIvchu 'e' vISovnIS.  USADaq jIlengpa' jIHeghbejbe'lI'
'e' vI'ol vIneH.  (HeghlI' Hoch 'e' vISov, charghwI').

pIv taghDu'wIj jatlh Qel.  qep'a'Daq De'vam Da'olmeH jItlhuH 'e' Dabej
'e' vIchaw'. ;-)

> > tlhIngan Hol Dajatlh neHDI' vay', Hol
> > DajatlhtaHbogh yIchoH neH.  At worst you can say, "reH jIjatlh luneH
> > nuvpu' 'ach not mu'mey lI' vIwIvlaH."
>
> potlhDI' qech, jatlh tlhIngan. potlhpa' qech, jatlhbe' tlhIngan.
> pIj ram tera'ngan mu'mey. tlhIngan Hol lo'taHvIS, jatlhtaHbogh
> tera'ngan rur tlhIngan reH neH tera'nganpu'.

Hol Damuch DaneHchugh DajatlhnIS neH.  Dajatlhqangbe'chugh vaj
yIjatlhQo'.  Try: vIlo' 'e' vIHechbe'chugh vaj vaHvo' nuH vIlelbe'.

> > SKI: If you're asked to speak Klingon and you don't know what to
say,
> > just say whatever you were planning to say next in Klingon instead
of
> > the language you were planning to say it in.
>
> Does this include acts of physical violence?

I don't believe those usually need much translation.

==
Qov - Beginners' Grammarian