tlhIngan-Hol Archive: Tue Feb 03 19:14:46 1998

Re: buy' ngop: tlhoghtay

ja' peHruS:
>In a message dated 98-02-03 10:01:09 EST, ghunchu'wI' has problems:
>---peHruS clarifies----

va, chochuHbe'pu'.  wej Hoch vIyajlaH.

>> >Las Vegas The ExperienceDaq tlhoghtay lumum tuq veSqa' wa' be' wa' loD je
>>
>> "One man and one woman of a tribe's war-spirit taste a
>> marriage-ceremony at Las Vegas The Experience."
>>
>> nuqjatlh?  tlhoghtay Soplu''a'?  nuq mum 'Iv?  veSqa' vIyajbe'.
>> "Las Vegas The Experience" vIghovbe'.  mumISmoHbej mu'tlheghvam.
>
>tuqmaj pong 'oH veSqa''e'

maj, ngoDvetlh vItlhoj.  'ach Hujlaw' <tuq veSqa'>.
qaq <veSqa' tuq>, qar'a'?  "House of Mogh" jatlhlu'.

>veng pong 'oH Las Vegas'e'     chIch DIvI' Hol "s" mach vI'ghItlhta'

quSDaq bIba'.  "Las Vegas" vIghovbej.  pa' SuDlu' 'e' Sov Hoch.
chIch "L" "V" "g" DaghItlhpu' je, qar'a'?
bong "Las Vegas" DaghItlh 'e' vIHar 'e' DaQub'a'?
meqlIj vIyajbe'.

>mebpa'mey qoD 'oHtaHbogh wa' pa' 'oH The Experience'e'
>The Experience 'oH pa'vetlh pong'e'

"The Experience is one room which is being the interior of a hotel."

wa' pa' 'oH'a'?  tInqu' pa'vam pagh machqu' qachvam.
'ej mebpa'mey qach naQ jImIStaH.

>pa' Hovleng nuvpu' law' tu'laH SuchwI'pu'

toH...QIt jIyajchoHlaw'.  "Star Trek: The Experience"-'e' DaDel'a'?
'ach wa' pa' 'oHbe'bej muchvetlh'e'.  pa' law' SuchlaH mebpu'.
'ej qach naQ 'oHbe'bej muchvetlh'e'.  mebpa'mey qach 'ay' neH 'oH.
jImIS qoj bImIS.

'ej chojangbe'ta' -- tlhoghtay Soplu''a'?  chay tlhoghtay mumlu'?

>> >tera' poH jar cha'DIch jaj wa'maH loSDIch cha'maH wejvatlh rep wejmaH tup
>qaS
>> >wanI'vam
>
> "This event occurs thirty minutes on February 14th at 11 pm."
>
> jIyajchu'be'.  chay' poH qaS vay'?  chaq cha'maH wejvatlh rep tagh 'ej
> cha'maH wejvatlh wejmaH rep rIn, qar'a'?
>
>SoHvaD qay'be' mu'mey February 14th, qar'a'
>qatlh SoHvaD qay' mu'mey 11:30 p.m.?

[pay' nachwIj DungDaq 'orghengan tu'lu'...]

Oh, now I see.  It's the same thing that tripped me up when you tried to
say 4:30 pm in Klingon when describing your Saturday meetings.

11:30 pm isn't a problem for me.  Neither is {cha'maH wejvatlh wejmaH rep}.
They're the same time:  twenty-three hundred thirty hours.  But what you
said doesn't follow the "military time" 24-hour time pattern.  Your sentence
says "eleven hundred hours, thirty minutes" -- which isn't at all right.
Perhaps you're thinking of the "eleven hours, thirty minutes" way that
the standard-time-and-frequency radio stations WWV and CHU broadcast it?

Power Klingon's description of the time of day is explicitly said to be
the same as we do it in 24-hour fashion.  It's "X hours", with the time
given as if the hours were hundreds instead of sixties.  It is not given
as "X hours Y minutes", and it's most certainly not a mixture of the two,
"X hundred hours Y minutes", the way you tried it.

>toH, qaSbe' poH.     qaSbej DIp {wanI'}.     subject 'oH {wanI'}'e'

qaSbej wanI'.  'ach mu'meylIj vIyajbe'pu'mo', <wejmaH tup qaS wanI'> vIlaD.
DaH qechlIj vIyaj.  DaH mIw lugh Dayaj 'e' vItul.

>DaH jIchel:
>
>cha'maH wejvatlh rep SoQchoH pa' The Experience
>vaj tagh tlhoghtayvam
>tlhIngan Hol neH lo' tlhoghtayvam
>Hotlh TV news beqmey 'ej Dat (nationwide) much

luHotlh...lumuch.

>qepHomwI' cha' nuvpu' chaH tlhoghtayvam jeSwI'pu''e'

qepHomwIj...

>tlhoghtay SoQ mu'mey vImughta'

maHvaD mu'meyvam Damuchqang'a'?
Sup Dun maH, 'ej reH naDev chovwI' lughmoHwI' je lutu'lu'.
tlhoghtay bejchugh wo' naQ, lughnISba'.

>Dabej DaneHchugh ghorgh much TV station(s) 'e' vIghoj 'e' vInID

"If you want to watch it, when do the TV stations present?
I try to learn that."

nuqjatlh?  Oh, this is a Question As Object that's trying to use the
question word itself as the object.  BZZT!!  I thought we had gotten
you straightened out on this -- question words don't work that way.

>poHvetlh qaSovmoH

maj, 'ach please give us the time and date in English as well, okay?

>> >qepHom maH
>>
>> nuqjatlh?

jIyajbe'taH.  <qepHom maH> DamaqDI', nuq vIyaj DaneH?

>> >tlhIngan Hol wIghojmeH Hoch Hogh jaj SochDIch (Saturday) maghomchuq
>> >tlhIngan Hol ghojmoHwI' jIH 'ej peHruS 'oH pongwIj'e'
>
>HolQeD DalaDchu'pu'chugh loS qepHommey Datlhoj

wejpuH.  qepHomlIj De' vISov.  "WWW"-Daq qepHomlIj De' vIghItlhqu'ta'.
'ach qatlh <qepHom maH> DaghItlh jay'?

'ej nuq 'oS <loS qepHom Datlhoj>?

>wa' 'oH qepHom tuq veSqa''e'
>tuqvam jeSwI' jIH

maj, tuq veSqa''e' DaH vIghovlaH.  ('ach <veSqa' tuq> vImaStaHqu'.)

Now -- what does "they taste a marriage-ceremony" mean????

-- ghunchu'wI'

Back to archive top level