tlhIngan-Hol Archive: Mon May 06 20:47:00 1996

Re: tugh muSuch jup chu'

In a message dated 96-05-06 17:42:56 EDT, ghunchu'wI' wrote:

>Degh vIchenmoHpu': <jup yIjatlh 'ej yI'el> ja'.  (ghov 'Iv?)

toH!  That's really great!  In Klingon, one encounters exactly the same
translation problem that Gandalf had!  Is it meant as "say" or "speak"?

jatlh Gandalf: jImujbej.  Gimli je.  Qubchu'pu' Merry neH. jImughtaHvIS,
lojmItDaq lupoSmoHbogh mu' ghItlhlu'pu'!  vImughDI', *mellon* yIjatlh 'ej
yI'el vIjatlhnIS.  jup 'oHbogh Elf mu''e' vIjatlhnIS neH 'ej poSta' lojmIt.
napqu'.  qaStaHvIS poHvam pIH, De'po'wI'vaD napqu'mo' Qatlh.  ben law'
Quchlu'.  DaH majaH!

Pardon my impromptu translation here.  Feel free to correct it.  I'd
appreciate any suggestions on this particular passage!  To allow the
translation, I've used the Elvish word *mellon,* which means "friend," in the
appropriate place.

>HaStaDaq nargh ngoDmey ram Sovlu' 'e' luDajbogh
>mu'mey'e'.

Ick.  Can you do that?  The {'e'} construction on a verb with {-bogh}, I
mean.

SuStel
Hovjaj 96348.1

Back to archive top level