tlhIngan-Hol Archive: Sun Dec 22 17:11:18 1996

RE: story, part 10

December 22, 1996 10:41 AM, jatlh Deborah Kay:

> 'ampaS ghoSmeH DareS, ghaHvaD pe'lora Hegh ta ngeH la''a'.
> pawDI' vavDaj, nIteb puqbe'DajvaD jatlh 'e' poQ.
> vavDaj leghpa', jot velqa.
> DaH vav mInDu'Daj buSlaHbe' velqa.  qamDu'DajDaq Dej.
> DaHjajpa' not SaQ velqa.  DaH SaQchoHqu'.

{DaHjaj} is not a verb, and so cannot take the {-pa'} suffix.  {qaSpa' DaHjaj}
or {qaSpa' jajvam}.

Also, did you intend to emphasize {SaQ} or {-choH}?

> chaw'pa' DareS, nom jatlh velqa, "pe'lora vItoDlaHbe'mo', jItlhIjqu'.
> matay'pu'chugh, qaSbe' ghu'vam.  vIlon.  wa'DIch jIH vIneH.

Ack!  I don't like doing this at all (using {wa'DIch} as a stand-alone noun).
You must specify what she wanted to be first in.  {toSwI' wa'DIch}, {QapwI'
wa'DIch}, or even just {nIvwI'}.

> jIH Soy'Ha' law', pe'lora Soy'Ha puS.

I wonder if you're allowed to use {-Ha'} on law'/puS verbs . . .

pe'lora Soy' law' jIH Soy' puS.

> jImut.  jIngoy' jIH'e'.  jI..."
> "yItamchoH," ra' DareS, qu'taHvIS.  "tu'HomI'raH Darur.  Hu'!  DaH, HIlegh."

> velqa qevpob legh.  "DIS chay'?  QIj."

I *think* I see what you're trying to do here.  When {chay'} is used as an
exclamation meaning "What's going on?!?" I don't think you can use it with
other words.  It has to be a one word sentence.

velqa qevpob legh.  "chay'?  qaStaHvIS DIS, qaS nuq?  QIj!"

> lob 'ej batlh jatlh velqa 'ej QeHqu'moH vavDaj.

QeHqu'choH

> "qapIchbe', velqa, la''a' vIpIch jay'."
> nom la''a' ghoSqu' vavDaj.  mu' jatlhbe'.
> la''a' qevpob qIpmeH, pe'vIl chapDaj lo'.  Daqtaghmeychaj lel.
> nI'be' tonSaw' 'ej la''a' tIqDu' DuQ DareS 'etlh jej.

Is it quite certain that Klingons have two hearts?  {tIqwIj Sa'angnIS}  I'd
say they have one, with lots of redundant features.

> HeghtaHvIS la''a' jatlh vavDaj, " ToDSaH, batlhHa' bIvang.  wa' puqbe'
> DaHeghmoH 'ej cha' Dajoy'.
> negh quvHa' Da mangHompu'.  DaghojmoH.
> ghe'orDaq veqlargh Daghom 'e' vItul."
> la''a cha'DIchvaD jatlh, "DaH, puqbe'wI' bIjoy' 'e' vImev.  velqa
vISuchlaHbe'

'e' yImev

> 'e' vIyaj.  chutmeylIj vIvuv.
> 'ach DubejmeH 'oSwI' vIngeH.
> batlh bIvang pagh jInoD."
> velqa tlhob, "bIratlh DaneH'a'?"
> jang velqa, "HIja', joHwI', DubelmoHchugh."
> "Qo', velqa, DubelmoHchugh neH."
> jatlh velqa, "vav, jIratllh 'ej Qu'vam taghbogh pe'lora jIH je jIrInmoH."
> qaStaHvIs cha' DIS 'ampaSDaq ratlh velqa.
> laHmeyDaj qelbogh mangHompu' vuDmey choHchoH velqa.

In sentences like this, you really should add {-'e'} to the head noun, to
distinguish it.  Also, the subject of {choH} is the thing which changes, not
the person who causes the change.  To do this, you must add {-moH}.

laHmeyDaj qelbogh mangHompu' vuDmey'e' choHchoHmoH velqa.

> 'ampaSDaq qeqmeH, DIb bajqu'.
> po'qu'taHvIS Suv velqa 'ej pov QI' Dup SovDaj.
> ta'Dajmo' luvuvchoH latlhpu'.
> SuvwI' mojDI', ngoQDaj chav.
> pe'lora qawmo', ngoQvam buS velqa.
> rInDI' DuSaQ ,  juHvaD chegh velqa.

I might prefer {juHDaq}.  Is {juH} the beneficiary of {chegh}?  In a way . . .

> ram lob Hoch, velqa vavDaj juppu'chaj je.

"Celebrate" is {lop}.

> nentay poH, QIt SuvwI'pu' jojDaq yIt velqa.
> ben law' 'oy'naQmey ghajbe' Suv'wI'pu' 'ach naQmey DuQwI' poghmey je ghaj.
> velqa qIpqu' 'ej qa'Daj je' 'oy'.  jachbe' velqa.
> tay'taHvIS Hevam yIt pe'lora ghaH je 'e' wa'logh naj.

It took me a minute to get this.  Let me add a suffix and change the order a
bit:

tay'taHvIS ghaH pe'lora je HevamDaq leng wa'logh 'e' naj.

> 'ach velqavaD yIn pe'lora qa'.

This time I'm sure: {velqa} is not the beneficiary of {yIn}.  {velqaDaq yIn
pe'lora qa'}

> be' SuvwI' wa'DIch quvmoHmeH, nargh qeylIS voDleH'e'.  legh velqa 'ej qIH
> minDu'chaj.
> rInmeH nentay, velqa mup qeylIS.  velqa pummoH 'ach jachbe' velqa.
> QamDI', ghaH van vavDaj 'ej jatlh, "batlh bIvang.  DaHjaj SuvwI' SoH."
> "DaHjaj SuvwI' jIH," jang velqa 'ej van.
> "'Iw bIQtIqDaq bIlengjaj," jatlh ta' 'ej velqa van.

Wait . . . I thought she already had . . .

> "batlh 'Iw bIQtiqDaq jIlengjaj," jang velqa 'ej qeylIS van.
> ghaHvaD cha'nob much voDleH.

The {cha'nob} are supposed to be presented *before* the ritual.

> "jIHvo' Daqtaghvam yIlaj."
> "reH vIqeng," jang velqa.
> velqamo' pe'loramo' je, DaHjaj be' SuvwI'pu' tu'lu.
> Hechaj lulengbogh Qatlh law', Hoch Qatlh puS.

Because of {'Iw bIQtIqDaq bIlengjaj}, I hesitate to give {leng} an object,
especially the route traveled.  I'd reword this.

lengmeH, Hechaj Qatlh law' Hoch Qatlh puS.

> pe'lora quvmoHmeH, batlh Qu'Daj ta' velqa.
> velqa ta'mey Dun qelbogh bommey Dun lubomlu'.
> reH taHjaj velqa qa' pe'lora qa' je.

tlhIngan Hol lutvam QaQ law' Hoch vIlaDpu'bogh QaQ puS!  teHchu' ngoDna'vam!

--
SuStel
Beginners' Grammarian

Back to archive top level