tlhIngan-Hol Archive: Sat Apr 15 13:55:47 1995

Re: lutHom

Fri, 14 Apr 1995 ghItlh DaQtIq:

> lutHomvam vIghItlhta'
> Qaghmey lItu' 'e' vIngIl

qaDlIj vIlaj.  {{:-)

> Qapla'
> - DaQtIq
>

> qeylIS vavwI' je vInajDI' vIvem

I wouldn't use {naj} as a transitive verb.  Also, since {vem} has no
object, you would use {jI-}.  By emulating the example from the PK tape
{bInajtaHvIS qeylIS Daghomjaj}, I would say something like:
qeylIS vavwI' je vIghomDI' jInajtaHvIS jIvem.

> tugh pIghom  jatlh qeylIS
> vavwI' betleH vIjejmoH
> DaHjaj betleHwIj 'oH
> wa'leS puqloDwI' betleH 'oH
>
> yol yotlhDaq jIghoS

{ghoS} is unusual in that it does not require {-Daq} (Sec. 3.3.5.)  Thus,
you could also say: yol yotlh vIghoS.

> pe'vIl paw'chuq nuHmey 'e' vIQoy
> may'Daq jIqet 'ej cha' vajpu' vIHIv
> vIHoHpa' nIH ghopwIj murIQmoH
> jaghpuwI' 'Iw DuD 'IwwIj 'e' vIlargh

Perhaps you could say:  DuD jaghpu'wI' 'Iw 'IwwIj je 'e' vIlargh.

> ratlh latlh ghop petaQpu' quvHa'  vIjach

One of the things I've wanted to ask Okrand, is whether it is okay to
put {-Ha'} on a verb when it is used adjectivally.  Although I think it
would be very useful and it would seem to make perfect sense, Sec. 4.4.
seems to indicate otherwise.  The alternative would be to say
{quvHa'bogh petaQpu'} instead.

> pay' DubwIjDaq 'el 'etlh 'e' vIHot
> nom vItlhe' 'ej mongDaj mer betleHwIj
> yaywIj Qav