tlhIngan-Hol Archive: Mon Nov 07 12:09:19 2011

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' SochmaH cha': <'oy' yISIQ>

Qov ([email protected])

At 11:47 07/11/2011, you wrote:
QaghHommey ram vIchov DaneH'a'? rut mu' ghItlhHa'lu'bogh vItu'.

Hoch vISov vIneH. QaghHommeywIj choja'be'chugh jIpup 'e' vIHarchoH 'ej jInguqchoH. Qaghmey vIHeStaH 'e' vISovDI' jIyepchoH.

> rechtaHvIS Hota'ro' DubDajDaq DuD 'Iw muD je. wornagh yor rur 'Iw.[3]

qay'bej mu'tay' puj. loQ <yor> lo'vam vIpar 'ach vIDublaHbe'chu'.

DaDublaHbe'DI' SoH qay'bej mu'tay'!

> poSchoH meH 'o' lojmIt. <'ungya HIghoS> jatlhmeH HoD pur

chaq <jatlhrupmeH> QaQ law' <jatlhmeH> QaQ puS.

maj! vIparHa'bej.

Hbe' nuvvetlh 'e' tlhoj.

<'ungya ghaHbe' nuvvetlh pay' 'e' tlhoj> vImaS.

jIQochbe'.

> nISwI' beH qengbogh qo'larngan[66] legh.

(I really like the "superposition of states" that comes from ambiguous
relative clauses.)

I have been translating some parts for a writer friend to get her help and yeah, when you're forced to collapse the waveform one way or the other maghwI' ghaH mughwI''e'. (I always wonder if Marc did that on purpose to reflect "traduttore, traditore.")

> HoD Hota'ro' je leghDI'ghol

<leghDI'> <ghol> je chevnISlu'.

> nISwI'beH QeQmeH tlhe'choH.

<nISwI' beH> <nISwI'beH> je Dapongta'.

wa' vIwIvnIS'a'? qaq'a' cha' mu'?

> vangtaHvIS Dochmeyvam Qub HoD 'ej nom vang...

vangtaHvIS nuq?

toH, QIt vIyajchoH. vangtaHvIS HoD Dochmeyvam Qub qar'a'?

HIja'. <HoD> vIghItlhqa'. tlhIngan ghItlhvaD not yap pongmey!

> ...'ej mich wejDaq qaStaHvIS lup 'ungya nIvnav ghov HoD.[15]

(I thought the footnote was going to mention the "I shot an intruder
in my pajamas" joke.)

I let you provide that for yourself. Some of the missing footnotes represent things I changed before sending, and others are me restraining my silliness.

ghutar. roDaj DuQchu' je. 'etDaj DuQ taj QIn.
> Do' tIq, 'aD'a'Du', pIp je junchu'.

maj. tIq DuQbe'pu' taj tIq.

Do' ghaH. 'ach po'qu'be' ghol.

> jatlh "ghaH 'emDaq SaH 'ungya maDo'."

<-mo'> DachIllaw'pu'.

bIlughba'.

> leghlaHchu'pa' HoD, 'emchoHpu' ghutar.[16]

pujba' ghutar burgh. "squeamish" wImughmeH mu' wIpoQ'a'?

<ghutar> 'oH mu'vetlh'e'. yIvup. wa'maH chorgh ben boghpu'. luQorghqu' qorDu'Daj. chonpu' 'ej Ha'DIbaHmey HoHba'pu'. quv batlh je bopbogh lutmey QoytaH. may'mey Dun pIH. not ghotpu' HoHpu'. DaHjaj juppu' 'IwDaq yIt. 'ej ghaytan DaH Doch leghpu'bogh ghutar DaSov SoH.

Qaghmeyvam DaSampu'mo' jIQuch. ghIHqu'be' ghItlh 'ach jIDughnIStaH. lut vIqon 'e' vItIvqu' vaj tIvlaHmeH laDwI'pu' vIpupmoH vIneH.

- Qov