tlhIngan-Hol Archive: Mon Dec 05 17:33:31 2011

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' HutmaH wej: <vav pegh>

Qov ([email protected])

At 10:04 05/12/2011, ghunchu'wI' 'utlh wrote:
On Thu, Nov 24, 2011 at 10:56 AM, Qov <[email protected]> wrote:
> ...vavDaj qawmoHmo' jotqa'chu'be'.

vay' vItu'be''a'? qatlh pay' 'eSSIm vav qelchoH lut?

quvHa'ghach qelDI' maHun qorDu'Daj quvHa'ghach qel 'eSSIm. 'ach mu'meyvetlh DalaDDI' wej DaSov. vIlIS 'e' Dachup'a'?

> "murI' DujwIj neH..."

ram'a' Duj? <murI' neH DujwIj> vIchup.

vIchoHpu'.

> "...yuQvam pawlI' yuQjIjQa' Duj." jatlh Mahoun.
> "qatlh naDev ghoS yuQjIjDIvI'?"

wa' Dol lu'oSba' cha' pong. pong pIm maSlaw' nuv pIm.

> "motlh naDev ghoS pagh 'ej pay' SaH SoH,
> DIvI', cholbogh tlhIngan Duj je," jatlh 'eSSIm.

If {SoH} weren't the first in the list, I'd have no problem with the
missing {Su-} on {SaH}. Casual speech is full of such minor errors.
But I think she'd already have the second person in mind when she got
to the verb and would have said it properly.

bIlugh. QaghwIj 'oH.

> "jISovbe'. DIvI' wIboqbe'pu'."

{wIboqbe'pu'} makes me wonder what subtlety of meaning I might be
missing. I'd be less uneasy with {wIboqpu'be'}.

I never know where to put the negation relative to a type-7. I think I can see your point here.

> QIpbe' Mahoun. mej 'ej pagh jatlh.

tlhInganpu' muSpu'. DaH tlhIngan tIgh lajchoH. vaDbej HoDvam yab.

muSbe'law'pu'. Hajqu'bej 'ach muSpu'chugh vajar boQqang'a'? ngugh vajar quv, tlhIngan tIgh yajlaw'. Qobqu' tlhIngan 'e' yajchu' 'ach muSwI' ghaHbe' maHun'e'.

> Duj Segh loy 'e' nIDtaHvIS HoD...

The "no aspect suffix on the second verb" rule annoys me primarily
because I can't see it broken without thinking about how annoying it
is.

Is it supposedly still in effect in that construction? That's the only time I break it. I joked once that it should be {... 'e' nIDvIS} but I just can't see anyone obeying it there.

> 'ach qarmoH be'. yuQjIjQa' Duj 'oH.

Huj. pong pIm lumaSlaw' ghaH, De'wI'Daj je.

pongmey Sar vIlo'mo' jIH Daq rap vIDeltaHvIS, 'eSSImvaD wa' pong vIwIvbe'pu'. 'a qechlIj vIparHa'. chaq vIchoH.

> Hur tuj ghoS 'eSSIm 'ej SomrawDu'Daj rotlhmoHmeH mI'choH...

...'ej mI'taHvIS loQ mo'Daj wIghojchoHlaw'.

vaj vav qawmoH quvHa'ghach.

- Qov