tlhIngan-Hol Archive: Tue Feb 11 06:04:20 2003

Tao Te Ching Chp. 67

67E
jatlh qo' Hoch: <Dun paQDI'norghlIj>
<'ach latlh rurbe'.>
Dunqu'mo' latlh rurbe'.
latlh rurchugh ben law' ramchoH.

wej potlh vIghajbogh vIpol 'ej vIQan.
pung 'oH potlh wa'DIch'e'.
lo'chu'ghach [A] 'oH potlh cha'DIch'e'.
DevvIpghach [B] 'oH potlh wejDIch'e'.
pung Da'angchugh [C] bIyoHlaH.
jo Dalo'chu'chugh bInoblaH.
bIDevvIpchugh patlh nIv DachavlaH.

DaHjaj pung lulajQo' nuv 'ej yoH 'e'lunID.
jo lulo'Ha'qu' 'ej nob 'e' lunID.
HemHa'Qo' 'ej DevchoH 'e'lunID.
luQaw'lu'bej.

bISuvtaHvIS DuQapmoH pung.
bIHub'eghtaHvIS DuHoSmoH.
DutoDchoHDI' 'u'
pungDajmo' DuQan.

67K
The whole world says: "What you teach is great"
"yet unlike anything else."
It is its greatness that makes it unlike anything else.
Were it like everything else it would have
   become insignificant a long time ago.

I have three treasures which I hold and keep safe.
The first is compassion.
The second economy.
The third not daring to take the lead.
If you're compassionate you can be fearless.
If you're not wasteful you can be giving.
If you're afraid to lead you can attain the highest honors.

Today people renounce compassion yet try to be brave.
They are wasteful in extreme yet try to be giving.
They refuse to be humble yet they try to take the lead.
They are certainly doomed.

Compassion gives you victory in battle
and strength in defense.
When heaven comes to your rescue
with its compassion it keeps you safe.

[A]  I do hope {lo'chu'ghach} can be used to indicate economy understood as
"perfect use of (resources), unwastefulness". If not, muboQ vay' 'e' vItul.
[B]  I'm not a big fan of {-ghached} nouns but I just love it when Klingon
allows you to whip up one word than can express a concept for which other
languages (here English and Chinese) require a whole phrase.
[C]  Can {pung} be {'ang}-ed in Klingon the way "mercy" can be "shown" in
English? Any "native speaker" judgments?

'ISqu'