tlhIngan-Hol Archive: Tue Mar 07 10:37:34 2000

RE: KLBC: mojaq <bogh> lo' yaj tuv'el 'e' 'agh:

jatlh tuv'el:

> KLBC: mojaq <bogh> lo' yaj tuv'el 'e' 'agh:

> 'obmaQ'e' ghorbogh loDnI'wI' Datu''a'?
> "Did you find the axe that my brother broke?"

> 'obmaQ ghorbogh loDnI'wI''e' yItu'!
> "Find my brother who broke the axe!"

For this kind of "find", <Sam> is better than <tu'>.

> SoHvaD ghem 'ey'e' vutbogh SoSma' vISopta'.
> "I've already eaten the delicious midnight
> snack our mother made for you."

maj. Note how concise the Klingon is compared to the English.

> mojaq <ghach> lo' yaj tuv'el 'e' 'aghmeH DaH wa' mu'tlhegh vIqon:

> Hegh 'oH lobHa'ghach'e' matlhHa'ghach'e' je.
> "Disobedience and disloyalty are death."

Hegh bIH. cha' Doch lutu'lu'chugh, cha' Doch 'oSlaHbogh mu' lo'nISlu'.

'ach chong mu'tlheghvam. Qapqu'. <-ghach> Dalo'chu'.

> 'ej Hoch DaHjaj mu'mey vI'lomeH mu'tlhegh Qav vIqon:

I'm not picking on you specifically, but I've seen an interesting typo
cropping up on the list a lot recently: when a verb ends in <'>, it often
winds up migrating to the prefix. Strange. It should be <vIlo'meH> rather
than <vI'lomeH>.

> wa'leS DungluQDaq tlhIng yoSDaq Seng tu'lu'.
> "Tomorrow at noon, there will be trouble in the
> Kling District."

<-Daq> cannot be used for time concepts, except maybe if relativity and
weird physics gets involved. Timestamps can stand on their own:

wa'leS DungluQ ...

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ