tlhIngan-Hol Archive: Thu Apr 06 15:45:50 2000

KLBC cheS

tera' Quj tIQ 'oH cheS
Chess is an ancient earth game
SuvtaH cha' mangghom 'e' rur
It resembles to armies fighting
thleg 'oH che'ron HeHmey 'ej chorgh chuq tIq che'ron HeHmey
the edges of the battefield are straight lines and are eight distances long
Quj cha' ghot 'ej mangghom pIm SeH Hoch QujwI'
two people play and all players control a different army
wa' mangDaj vIHmoH QujwI' wa'DIch 'ej vaj wa' mangDaj vIHmoH QujwI' cha'DIch
the first player moves a piece, and the the second player moves a piece.
law'logh qaS mIwvam
this process occurs many times
(I think that <law'logh> is a little iffy, but I couldn't think of anything
else to convey the concept that the process is repeated an indefinate number
of times.)
wa'maH jav negh ghaj QujwI' mangghom
each player has 16 pieces
laghpu' chaH chorgh mang
8 pieces are pawns
qaStaHvIS wa' vIH, tlhopDaq wa' chuq vIHlaH neH chaH
during one move, they are only able to move one distance forward
che'ron HeHDaq pawchugh, numlu'
if they reach the edge of the board, they are promoted
Sargh lIghbogh SuvwI'pu''e' chaH cha' mang
two pieces are knights
latlh negh SuplaH chaH
they are able to jump other pieces
qaStaHvIS wa' vIH, 'etDaq 'o'Daq ghap cha' chuq vIHlaH 'ej vaj poSDaq nIHDaq
ghap wa' chuq vIHlaH pagh qaStaHvIS wa' vIH, poSDaq nIHDaq ghap cha' chuq
vIHlaH 'ej vaj 'etDaq 'o'Daq ghap wa' chuq vIHlaH
(Am I able to do this with the locatives, or should I have expanded it into
8 individual sentences?)
while one move occurs, they are able to move two distances forwards or
backwards and then one left or right or two distances left or right and then
on forwards of backwards.
lalDan DevwI'pu' chaH cha' mang
two pieces are bishops
SaSvo' gho wa' wav chorgh jIr vIHchaj
from the horizontal, their motion is rotated one eighth of a circle
(I'm trying to say  they move diagonaly, is there a better way to express
this?)
qaStaHvIS wa' vIH, Soch chuq vIHlaH
while one move occurs, they can move seven distances
waw'pu' chaH cha' mang
two pieces are castles
'etDaq vIHlaH 'ej 'o'Daq vIHlaH 'ej poSDaq vIHlaH 'ej nIHDaq vIHlaH
they are able to move forwards, backwards, left and right
qaStaHvIS wa' vIH, Soch chuq vIHlaH
while one move occurs, they can move seven distances
voDleHbe' ghaH wa' mang
one piece is a queen
muv waw' lalDan DevwI' je 'e' rur
it resembles a rook and a bishop joined
voDleH ghaH wa' mang
one piece is a king
voDleH ghaHbogh mang'e' potlh law' Hoch potlh puS
the king is the most important piece
voDleHbe' rur voDleH 'ach qaStaHvIS wa' vIH, wa' chuq vIHlaH neH
it resembles the queen, but during one move, it is only able to move on
distance.
Heghchugh voDleHlI', Dujey ghollI'
if your king dies, you have lost.
Quj quv 'oH cheS