tlhIngan-Hol Archive: Mon Jul 07 12:38:28 2014

Re: [Tlhingan-hol] ghargh, Hod je -- vaghDIch

Steven Boozer ([email protected])

Gaerfindel:
> {ghIntaqDaj jIr ghargh; ngol, 'ej lev' 'ej ngol.  poSDaq nIHvo' jIr 'ej
>   nIHDaq poSvo' jIr, 'ej nach DungDaq jIr.
> "The Viper spun his spear, upright and flat, right to left, left to
>   right, and back again; and over his head!

This feels like far too many {'ej}es.  Try compressing this a bit:

  ghIntaqDaj jIr ghargh:  ngol, lev', ngol.  poSDaq, nIHDaq, nach DungDaq je jIr(taH)!

> jop 'ej way' 'ej jop.  SuS rur ghargh ghIntaq.  'ach vuvbe' HoD.}
> "Thrust, parry, parry, thrust; the Viper's spear moved like the wind!
> But the Mountain did not respect him."

Here I would try something like:

  jop 'ej way', way' 'ej jop: SuS rur ghargh ghIntaq!  'ach vuvbe' HoD.
  jop, way', jop: SuS rur ghargh ghIntaq!  'ach vuvbe' HoD.

Nice use of the story of the {ghaH vuv SuS neH} idiom.

> And now something I need help with:  "For every strike the Mountain made,
> the Viper struck thrice."  How do I render that in tlhIngan Hol?

You can use {-DI'} "as soon as, when":

  wa'logh mupDI' HoD, wejlogh mup ghargh.
  As soon as the Mountain strikes/struck once, the Viper strikes/struck thrice.

{-chugh} "if" might also work:

  wa'logh mupchugh HoD, wejlogh mup ghargh.
  If the Mountain strikes/struck once, the Viper strikes/struck thrice.

--
Voragh
Ca'Non Master of the Klingons