tlhIngan-Hol Archive: Fri Mar 30 11:27:58 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh vaghmaH loS: <nuqDaq DapIH?>

Qov ([email protected])

At 10:23 '?????' 3/30/2012, you wrote:
<nuqDaq DapIH?>

'ay'vam pong vIlaDDI' jIHagh. De' So'meH Daq bopba'.

SuQIpbe' 'e' vISovmo' loychoH 'op Mahoun SuchchoHDI' Qel 'ach wanI' vItIvmo' 'ej mISbe'meH pagh loymeH 'eb vInobqu'pu'DI' vI'ang ghIq vIQIj.

On Tue, Feb 14, 2012 at 3:19 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> jatlh Qugh, "jIQol 'e' lutuch jolpa' 'avwI'pu'. Qu'wIj Sovchu'meH muyu'."

Odd. I have a hard time reading {mu-} as "they-me" for some reason. I
guess it's just rare enough that I haven't gotten a solid mental
connection established for it.

reH mulegh ghaH 'e' DaQub'a'?

> "vay' lurI'. Hoch 'ol. munuDqu' 'avwI'pu' 'ej 'aHwIj lunuDqu' je. Hoqra'
> De'wIj nuDchoH 'ach mIn moQ taplu'pu' luleghDI' nobHa'."

vIpIchbe'.

maj! <chay' De' vISo'laH?> jIjatlh'eghDI' mIwvetlh vIwIvta'.

va, qen ghIrep naHmey vISoppu'bogh vIqawtaH 'ej qech QIp vISIv: na''a'
mIn vIychorghHey?

not vImumpu' 'ach na'mo' HochHom porgh taSmey, na' 'e' vIpIH, 'ach bIQ'a'Daq ghotI' mIn vIychorghHey tlhutlhnIS bIQ HutlhwI'pu' 'e' vIqaw vaj chaq na'be'.

> "DochmeywIj Say'qu'
> HotchoHDI' jIjachchoH. jIjatlh <SIDpu'wI' boHoH boneH'a'? ngaSwI'vetlh
> bongaQHa'moHta'mo' DaH vIwoDnIS>."

woDnISbej'a'? Say'qu'qa'moHlaH neH qar'a'? Say'qu'ghach SaHmo' Qelvam
Dumer. (chay' "prejudice" mughlu'?)

chaq 'op Sevmey wojqa'laHbe'. che'ronDaq HaqlaH Qel 'ach wIvlaHchugh luch Say' maS.

> Mahoun Dotlh Del Qugh. qIjchoHpu' DIr 'ej He'So'taH. 'uch'egh Mahoun,
> 'IjtaHvIS. ghaHvaD jatlh Qugh, "DeSDu'lIj vISay'nISmoHta'. Ha'DIbaH non
> vIteqta'DI' Hom vIleghlaH. lojmo' Ha'DIbaH DIr je Somraw'DulIj vIchoqmeH
> ngoSbogh mep vIlo'[146]."

nom <ngoSbogh mep> vIyajlaH, mayIttaHvIS maja'chuqpu'mo' neH. Hujlaw' mu'mey.

DIvI' HolvaD Huj je.

> "tay'taHmeH DIr ngeb, 'oHDaq mep qoSta' tu'lu' je."

Sev 'oH qoSta'vam'e' qar'a'?

ghobe' DIr ngeb qemwI' 'oH. 'oHmo' DIr ruQlaH Qel ghorbe'taHvIS DIr. DIr ngeb lanlu'taHvIS tay'moH, ghIq SIDDaq QIt ngoS.

> "qaStaHvIS DIS ragh mep 'ej lojmoH porghlIj."

maj, ngoSbogh mep Del. yap. chaq <mep ru'> vIpong.

vIDelba'. nIteb yaj vay' 'e' vIpIHbe'. pIj Qel cham DelnISlu'.

> "DeSDu'lIj vISoQmoHta'DI'
> vIHotlhqu'. Dat SaH mep 'ach nonbe' Ha'DIbaH. SIbI' DIr lajHa'be'meH
> porghlIj, Hergh qanobta'. tlhIngan DururmoH. qaStaHvIS wej Hoghmey QaptaH
> Hergh 'e' vIpIH. QopDI' Hergh mutlIjDaq Hegh DIr."

jum. Heghpu'be'ba' MaHoun DeS DIr qa'meH.

ngugh Mahoun mutvaD joy'meH Sov 'Itlh law' vormeH Sov 'Itlh puS.

> poSqu' Mahoun mInDu'. "tlhIngan Hol vIjatlhmoHta''a' Hergh?" jatlh.

mIS wotDaj. lughHa' mojaq. I would add { 'e' qaS} between {vIjatlh}
and {moHta''a'}.

pagh {mujatlhmoHta''a'}, qar'a'?

> jatlh Qel, "yIDoghQo'. Qel tlhach mu'mey vIjunmeH neH jIjatlh <DururmoH>.
> tlhIngan DIr lajmeH porghlIj vang neH. 'ach bIpIvtaHmo' 'utbe'law'pu'. DIr
> 'Iq vIlo'ta'mo' ghegh DeSDu'lIj. jIvumtaHvIS bIvemchoHlaw' 'ach DuQIHqa'
> 'avwI' vIneHbe'mo', vIpegh."

muQuchmoH peghvetlh luwavbogh Qel, vajar je, luSovbe'taHvIS.

latlh peghta' je 'e' vIlaDrup.

:-)

> jatlh Mahoun, "vIqaw. choQaHlI' 'e' vISov. qatlho'."
>
> jatlh Qugh "jIDachtaHvIS ropyaHwIj lulaghchu'ta' 'avwI'pu', nejtaHvIS.
> jIcheghDI' De' 'aplo' vIqengbogh nge'. Hoqra'vo' latlh De' 'aplo' lunge' je.
> muyu'choH. povam ropyaHDaq SaHpu' tarven 'e' vIchID 'ej jIvIt: QongmoHmeH
> Hergh neHpu'. vInobbe'pu'. Doy''eghmoHmeH mI'qu' 'e' vIchupta'. yonlaw'pu'
> 'avwI'pu'. 'ej mej."

There's absolutely no logical reason for {'e' vIchupta'} to be wrong.
It still catches my attention immediately as a rulebreaker.

vItI'. :-(

> jatlh 'eSSIm, "vaj De' lutlhapta'."
>
> jatlh Qugh, "lupolbe'ta'. ngugh cha' rep pIq lunobHa'."

{ngugh cha' rep pIq} doesn't sit quite as well with me today as a
similar phrase did last time I read it. I don't know why. I'd have
used {qaSpu'DI' cha' rep} here.

jIDajtaH neH, vaj yIja'taH.

> jot Qel ghogh 'ach 'eSSIm joQDu' HIvlaw'taH 'eSSIm tIq. jatlh, "'oHDaq nuq
> qonlupu' jay'!"

<qonlupu'> Hutlh qaghwI' 'ut.

> jatlh Qel, "'avwI' mIn rIQ, maHun DeS, latlh SID Sar De' je. 'aplo'mey
> vItamta' 'e' yIlIjQo'."
>
> jatlh 'eSSIm, "vaj nuqDaq 'oHtaH latlh'e'?"
>
> "Daloybe'ta''a', 'eSSIm?" jatlh Qugh.

Mahoun DeS vISIq ('ej vIqay).

:-) !

> ---
> SKI: The doctor was not explicit about what he did with the data storage
> device, but thinks Essim can guess.
> ---
> And so do I think you can. Did anyone guess earlier? How long ago? When did
> you first wonder about that?

Though today was the first time I opened the email containing this
installment, I had already read its title. I guessed what it meant
immediately after finishing the previous one (now more than two weeks
ago).

I knew it earlier, of course, but not nearly as much earlier as you would expect for someone who is nominally in control of this story!

- Qov