tlhIngan-Hol Archive: Thu Jun 21 14:30:47 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' cha'vatlh jav: Hung tamey Sar

Qov ([email protected])

loQ jIbIt lut 'ay'vam vIlaDchoHtaHvIS. vIDelchu'pu' 'e' vIHar. yajchu''a' laDwI'?

At 14:28 '?????' 6/21/2012, you wrote:
On Sun, Jun 3, 2012 at 2:51 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> 206: Hung tamey Sar
>
> loQ vemchoH Mahoun. nogh 'ej vIng.

(I've been interpreting {vIng} as indicating a complaining attitude,
but I now recognize it as just referring to a sound.)

ghaytan bepmo' pagh 'oy'mo' wabvetlh lIng, 'ach wab 'oH 'e' vIHar.

> chechqu'taH. De' cha'taHvIS HaSta,
> ravDaq, Mahoun retlhDaq je ba'choH 'eSSIm.

'ut''a' <je>? laD latlhpu' 'ej vuDmey nob vIneHqu'.

Daq wa'DIchDaq Daq cha'Dich tu'lu'mo' pa' 'utbe'law', 'ach mujbe'. vIlaDqa'DI' vInop loQ 'e' vImaS. Qo'noSDaq tera'Daq je vay' tu'lu'chugh, 'ut <je>.

> HaSta bejmeH chol Qa'bar.
> qaStaHvIS lup puS ratlh mIn, ghIq 'avwI' HIp tuQtaHbogh loD lulegh. machbogh
> pa' napqu'Daq ba'taH. jatlhchoH, "may'DujDaq *lotlhwI'*Daq Hung ta loHwI'
> jIH. tarven 'oH pongwIj'e'. tlhIngan wo' vItoy'. tuqwIj quvvaD jI'Ip: teH
> Hoch tavam De'. nIteb jIvang 'ej ngoy'be' latlh Hung yaSpu'. Hung tameyvam
> vImuch. lut luDelbogh leghlaH Hoch."[290]

(jIHvaD HaSta DISmeH pa'Hom "video confessional booth" qawmoH.)

Dochvetlh vISovbe' 'ach Delchu' pong.

> purqu' 'eSSIm. tarven qab ghovbe' 'ach 'eSSIm vav ngu'chu' pong, Duj, yaH
> je.

*lu*ngu'chu'

There might be some logic in considering the combination of the three
to be a single thing, but that's an awfully subtle thing to try to
express intentionally with what looks like a common grammatical error.

lu- qopwI' SoHmo' jIbel. chaq 'anan naHQun DamupmeH moHaqmey Dalo'chu'ta' chomupnIS.

> mIghbe'law'. DISruplaw' 'ej QuS temlI'. Hung ta wa'DIch cha'choHlu'.
> Duj, Daq, HovpoH, qonwI' mI' je ngu' HaSta bIng.

If the ID info is in its own area at the bottom of the screen, such as
white text on a black bar below the image, this is fine. If it's an
overlay on the picture, {bIng} is probably not the right word.

I was picturing the former. It does not obscure any of the image. I tried to establish that as a standard Klingon format with the bridge record vajar et al viewed. It should probably be ngu'taH, too.

> wejmaH wej ben *lotlhwI'*
> bIghHa' yu'wI'pa' loSDaq qaSlI'. SaH qama' SuD, cha' 'avwI'pu', cha'
> yu'wI'pu' je. jatlh Mahoun, "yaS wa'SISma' ghaH! pongwIS ghaS." 'eSSIm ghop
> 'uch 'e' nID 'ach chechchu'mo' luj.

cha' Mahoun pIm lutu'lu'. vIlIjpu'. vIqawpa', jatlhtaH HaSta Mahoun 'e' vIQub.
QIchDaj chech vIyajmeH, vIjatlhnIS 'ej jatwIj vIbuSnIS.
(chech jatwIj 'e' vIghetchugh, <poghwIZ ghaZ> moj <pongwIj ghaj>.)

lut vIDubtaHvIS ghaytan pongvetlh Seng vIteq. qech vIlonta'bogh 'oS, vaj DaH mISmoHlaH 'ej pagh chav.

> HaStaDaq puqloDDaj, latlh 'avwI', qImyal Sogh, qImyal moch je ngu' Qa'bar.

wa'maH ben Sogh ghaH'a' qImyal'e'? va, QI' patlh tetlh vIHaDnISqu'.
DaHjaj Sa''e' ghaH. pIm Sa' Sogh je.

DaH jIyay' 'e' Dayaj.  yaS ghaH Sogh'e' 'ach DevwI' potlh ghaH Sa''e'.

Before I looked up {Sogh} and went back to review an earlier chapter,
I was ready to express surprise that she hadn't been promoted in
thirty years. I wonder if there's a correlation between my difficulty
remembering faces and my similar difficulty with ranks. {Sa'} and
{Sogh} are just military words with no distinct meaning to me. It's
not just a matter of failing to remember their translation. "General"
and "Lieutenant" are just as vague and undifferentiated in my mind as
are most celebrities' faces.

Fascinating. I don't know different countries' rank systems, but did learn the Klingon ones because I was very active in an online game that used them, and I was high-ranking. I think I made it to admiral, but a trickster administrator overrode the default name that came with my level and permanently dubbed me HIghqangwI'. I don't recall what I did to earn that monicker, but I wore it proudly.

Don't worry, I figured out qImyal's career progression in order to make the story work out.

> jatlh yu'wI' qan, "qama'vamvaD patlh loS yIlo'Qo'. cherghlaHbe' QoghIj."
> qImyalvaD tuQDoq, qIghpej je nob. mej moch. qama' yu'choH qImyal Sogh. pat
> Delta'bogh Mahoun lo': ghel yu'wI', mugh mughwI', jang qama', mugh mughwI'.
> Dal, 'ach Mahoun 'oHmo' qama' pong'e' loQ taQ. qama' joy'choHDI' qImyal
> 'utbe'choH mughwI'. vulqa'law' Mahounna', 'ach pongDaj QoyDI' loQ jach.

puS ghogh wabmey Delbogh mu'mey. rut yapbe'.

Seng Daghovmo' jIbel.  "scream, cry out" covers an awful lot of territory.

> pay' jachbe'choH qama'. yIntaH 'ej vulbe'taH 'ach chImlaw'. mu'qaD jatlh
> qImyal 'ej nom jan lIS.

QIv qama' lI'be'moHbogh yu'wI''e'.

Qaghba'pu'.

> mon Qa'bar.

mujotHa'moH mu'tlheghvam mach. novna' ghaH 'e' vIqawqa'.

lop Qov. :-)  nuvpu' DaparHa'choHDI' .... qaqawmoH reH 'e' vInID.

> jatlh, "patlh loS lo'law'ta'. lobHa'mo' bIj qotlh 'ach
> vIqIchbe'. ngongqangtaHmo' po'choHta'. qaStaHvIS wejmaH wej DIS puqloDwI'
> chotwI' ngu'meH ngotlhtaH qImyal. DachtaHvIS qaSmo', DIvlaw'taHmo' tIqDaj.
> qorDu'wIjvaD vumtaH. DaH ghaHvaD loQ jImunlI'. jIQapchugh tugh tlhIngan
> yejquv muv. bajta'. DevwI' pov ghaH."

DaH Qa'bar Qu' ngu'lu'. Mahoun bopbe'. qImyal woQ je bop.

De'vetlh qaloSqu'moHbe'pu'.

> ngajqu' ta cha'DIch. Hungpa'Daq jatlh qImyal Sogh, "yu'wI'pa' vaghDaq Qap'a'
> Hung qonwI'?"
>
> jang 'avwI', "wej Qap. loS yIlo', Sogh."

(I complain about {wej} sometimes, but occasionally it amuses me.)

meqvetlhmo' pIj mI' wej vIjun. <wej Qap. Qap wej.>

- Qov