tlhIngan-Hol Archive: Thu Jul 05 22:21:53 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' cha'vatlh wa'maH jav: chaw' tlhIngan qa'

Robyn Stewart ([email protected]) [KLI Member] [Hol po'wI']

At 13:41 '?????' 7/5/2012, you wrote:
On Tue, Jun 19, 2012 at 12:35 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> Content: There is no blood, sex or death in this chapter.

maj. vay' vImaw vIneHbe'. vaj yaHwIjDaq 'ay'vam vIlaDtaHvIS jIHwIj vISo'nISbe'.

Qe'Daq vIqontaHvIS, yajlaHbe' lalhpu' rut 'e' vIlIj. jIHmo' lut naQ leghlaHbe''a'? :-)

> 216: chaw' tlhIngan qa'
>
> 'et tach Daq raSmey DoQ vajar, Hota'ro' ghutar je,

**
wa' mu' 'oH'a' tachDaq'e'?

bIlugh. bong chevlu'.

> 'ej vajar qoSqoq
> luloprupchoH. raSmeychaj chol Hung lagh Qup. jatlh, "lopno' bocher net joS."

DujDaq nom leng joSmey net pIH.

QaHbej Hung HotlhwI' jIHtaHbogh negh'e'.

> jatlh ghutar, "lugh joSmey, lagh. bIjeS net chaw'. HoDma' qoS wIlop. vajar
> HoD yIqIH."
>
> Qorwagh'a' SIq vajar 'ej jatlh, "lagh, qatlh gharben cha' mabavtaH? wa'Hu'
> mamej net Hechlaw'."

**
_wI_bavtaH

{gharben cha'Daq maHtaH} vIchoHDI' vIchoHHa'law'pu'

> lagh qaghta' vajar 'a jang lagh. jatlh, "QI' peghmey vI'angQo'."

(jatlhbe'wI'vaD tlhIngan Hol vIjatlhnISDI', rut jIjatlh <QI' peghmey
vI'anglaHbe'.> reH teH.)

:-) Dupvetlh lo'law' je 'angghal.

> Hagh vajar. jatlh, "vISovbe' je. qaStaHvIS rep maratlhchugh, jeS ghor
> Dabbogh rewbe''e' vIneH. chay' ghaHvaD SuchwI' chaw' vISuq?" 'eSSIm Dotlh
> 'ol neHqu' vajar 'ej DujDaq ghaHchugh QuSHeychaj yajchoHlaH.

QI' toy'be' 'eSSIm. chaq Dujvam ghu' yajbe', leghchugh.

chaq qelbe'pu' vajar.

> Hoj lagh. jatlh
> vajar, "mochlI' yIghel. tej quv ghaH. 'eSSIm 'oH pongDaj'e'."
>
> jatlh lagh, "Satlh tej ghaH'a'? DaHjaj bIQtIqDaq pumpu'. DaH nejlI' negh."
> va. lujlaw'pu'DI' qul, bIQ lutam.

'ach ra'wI'mo' Dujvam ghu' SIQqu'pu'mo', ghaytan qabqu' 'e' yaj.

jISovbe'.

> jath vajar, "Do'Ha'qu'. lutoDjaj. luSamchugh HISovmoH, lagh."
>
> jatlh lagh, "vajar HoD, lopno'raj chaw'ta' 'Iv?" Qu'Daj qawtaH lagh.

chaw' tlhIngan tIgh, qar'a'? <yIlop! wa'leS chaq maHegh!>

chaw' tIgh, qa' je.

**
'ach ghaytan pIm lop lopno' je. chaq reH lop motlh lajlu', 'ach le'
lopno'. I think the Star Trek: Klingon game has a line saying
something like "this celebration was declared a {lopno'}" and
reminding the host of the special traditions that apply in such a
situation. Do you make a distinction beteen {lop} and {lopno'}?

I was unfamiliar with that canon, but no I don't think that it's necessarily a lopno', lopDi' vay'. I think it's just indicative of the atmosphere on this ship that when a security patrol sees someone having fun in an organized fashion that his first instinct is to ask if it's authorized.

> jatlh vajar, "DujvamDaq puchpa'Daq muDornIS vay'

bo'Dagh'a' lo'.

tlhoS ghutar vajar je luqoplu'pu', nIteb puchpa' ghoSDI'.

> 'ej lopno' vItIvmeH
> chaw'nIS'a' vay' jay'? lopno'vam chaw' tlhIngan qa'wI'! wej maHeghpu'mo' neH
> DujwIjDaq lop beqpu'wI'. loprupDI' chaH, HIq vIqemta' jIH. tlhIngan SoH!
> yIlop! qay'chugh, mochlI' yISuq."

'ach vay' mochDaj qaDchugh, DaHjaj chaq Hegh.

qelbe'pu' vajar. mochvaD ghoH mang 'e' pIHbe'. ngoch qaDmeH mochvaD jatlhnIS vajar 'e' Sov.

> morghmeH nuj poSqa'lI' lagh,

**
poSqa'moHlI'

morghmeH poSqa'lI' lagh nuj.

> 'ach vajar
> 'emDaq vay' leghlaw'pu'mo' Qamqu' 'ej van.
>
> leghmeH tlhe''egh vajar. jatlh ghutar ghogh tam, "HungpIn chu' ghaH."

Doj lagh. mochDaj SuqnIS net chupDI', SIbI' nargh mochDaj.

lagh bItmoHlaw'.

> HungpInvaD jatlh ghutar, "HoD! lopno'majvaD bIjeSneSmo' Dunqu' lopno'. HIq
> Segh DamaSbogh yIngu'." laghvaD lI'bej Dupvetlh 'ach HungpInvaD valbe'law'.
> butlh ghaj ghutar.

butlh'e', batlh'e', 'utbogh 'oH ghaj.

yoHbej.

> tam HungpIn. QIt raSmey, HIvje'mey, lopwI'pu' je Hotlh mInDu'Daj. vajar
> bejqa'. tagha' jatlh, "raS tIghorQo'." mej.

maj. chaw'taH ngup.
> leS Hung lagh 'ej HIq
> tlhutlhchoH. raSmey lIS 'e' boQ.
>
> reH loprup tlhIngan.

lopwI''a' ghaH Hoch tlhIngan'e' qar'a'? reH loprup lopwI''a'.

> tachDaq ghomchoH nuvpu'. paw' ghutar juppu'HeyDaj je,

<paw> DaghItlhHa'pu' 'e' vIQub, qaStaHvIS wej lup.

:-)

> HIq lutlhutlhchoH. pawtaH mebpu'. SaH jonwI'pu', meH beq, Hung yaSpu', 'op
> ya 'ay' yaSpu' je. vajarvaD veDDIr chIS luwampu'bogh lunob ghutar, Hota'ro'
> je. nom luteypu' 'ej wej lutunmoHchu'pu'[270] 'ach quvmoHmeH lunob 'e' yaj
> vajar.

**
quvmoHchugh beqpu''e', 'ut <luquvmoHmeH>. quvmoHchugh veDDIr, lugh
<quvmoHmeH>, 'ach vaj mu'tlhegh Dub <quvmoHmeH _'oH_ lunob> 'e' vIQub.

I think it was acting as an infinitive in my head, which is why it lacks a prefix. mujba'.

> HIq lutlhutlh 'ej lutmey quv ja'

lutmey quv bIH'a' quv lutmey'e'? :)

rut. :-)

> 'ej batlh Qorchuq, HaghtaHvIS 'ej
> Huch SuqmeH SuDtaHvIS latlhpu'[252].

chay' taghbe' mu'qaD veS?

ghaytan qaStaH 'ach qonbe'pu' vajar.

I think the "gamble, take a chance" meaning is reasonably clear about
being intransitive.

There could always be canon that showed an object.

> [270] That ship must reek, with all those Klingons trying to tan their newly
> acquired souvenir pelts!

ghIchwIjvaD He'So'bej, 'ej ghIchlIjvaD He'So' 'e' vIHarqang, 'ach chaq
tlhIngan tlhonDu'vaD He' neH.

vIlaj.