tlhIngan-Hol Archive: Sat Oct 01 09:17:27 2011

[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' loSmaH

Qov ([email protected])

yIlaD, yItIv, HIqarmoH.

Recap: The spacewalking first officer had just reported spotting ghutar's remains.

40

meHDaq jatlhbe' HoD DeghwI' joq, yaS wa'DIch lu'IjtaHvIS. Som HurDaq nuv tu'lu'mo', cholbogh Dujmey tu'meH noch puj lISta' 'ej jIHqu' Hota'ro'. QobchoHchugh vay' vangrup. SomDaq ghu' DeltaH 'ungya.

Som 'uchqu' chuch ngoghmey tIn 'ej wa' ngogh retlhDaq loghSut DeSDu' mIv je qat chuch SuD. tlhab ro 'uSDu' je. lom tlhabmoHmeH, Dechbogh chuch tunmoHmeH pu' lo' yaS wa'DIch 'ej loQ tetmoH. tlhabDI' lom nuDchoH 'ach mIvDaq leghlaHbe' 'ungya. SIghbe' Sut. Dujvo' yuvqu'. mejtaHvIS DIng lom. logh Sut qoghDaq tlhegh baghlu'. chuchDaq taDmo' tlhegh, cheghchoH lom 'e' Del 'ungya.

"yIpol. lI' logh Sut," jatlh HoD.

tlhegh pe' 'ej lom qengchoH, tlhegh luH. Duj 'elqa'meH tlheghDaj'e' tlha'. chob'a'Daq ghutar lom lan, ghIq Som tI'meH chob baS pe'choH. tlhoy'mey 'utbe' pe'chu' ghIq DujDaq lan 'ej Som muvmoHmeH pu'HIch tuj lo'. qoDDaq chuch 'ay'mey mach tu'lu'. SIp SuQ tlhuD taS 'a cherghlaH Duj pat. tar puS teqlaH muD pat, bIQ pat je. Hoch QIH tI'meH vagh tlhoy'mey lo'pu'DI' yap 'e' luwuq HoD yaS wa'DIch je. QaQqu'be' 'ach Som HoSmoH 'e' lutul. Qarghmey mev. tlheghDaj baghHa' yaS wa'DIch. ghutar lom luHchoH 'ej meHvaD ra'. "jImejrup."

poSchoH lojmIt wej. meHDaq lojmIt wej veghlI' 'ungya yInroH 'e' lubej. ghIq pay' lojmIt wej vegh yInroH cha'DIch. "'ungya!" jatlh HoD ghogh pav. jatlh "yInlaw'taH ghutar!" SoQqa'pu'DI' lojmIt wej "mIch wejvaD muD yIchu'!" ra' HoD. "nom tebmeH, mIch vaghvo' muD yIQay."

qabDaj tlhopDaq DeSDu' taD tu'lu'mo' ghutar mIv qoD leghlaHbe' yaS wa'DIch. vIHbe'taH ghutar.

tlhaq laD HoD 'ej toghmeH nItlhDu'Daj lo'. yaplaH'a' yInSIp? SovlaHbe'. tInmo' ghutar 'ej roD logh SutDaq vumbe'mo' ghaytan yInSIp law' natlh. yaS wa'DIchvaD Qum HoD, "ghutar mIv yIteq." DeghwI' vaD jatlh "lojmIt cha' yIpoSmoH." ghIq Qel Hoqra' tlhap 'ej meHvo' mej.
---
SKI: Looks like he's not dead after all.
---
I know, it probably would have been more surprising had I actually killed him. )ghunchu'wI' is right, I should have used lomHey yesterday, and have changed that in the online version at http://nuqbopbom.blogspot.com). But a few obvious plot twists are required for this sort of story. And I'm kind of fond of him. The question you have to ask about ghutar, is: is he too stupid to realize, or too brave and honourable to care? Of Hota'ro' the question is simply, "Bitch, what is your deal?" I will eventually answer both. But it will take a while. Any more questions, let me know.

I was thinking about the evolutionary function of physiological and psychological mourning. Obviously it's useful for us to care about people we know, because in a small group they probably all either carry our genes or are boinking someone who does, and they contribute to the group welfare through food gathering and the like. So having autonomous systems that pretty much force us to go to some effort to make sure they don't die is a good thing. But is the system broken that it temporarily almost incapacitates us if they do die? The first officer's initial actions vis-a-vis the lomHey are going to strike people as weird, but I seem to be postulating that the system actually works differently in Klingons and once someone is dead, determined by their mourning ritual, the emotional thread is severed.

I guess this all is cultural, not linguistic, so doesn't belong here, but you're all off playing EuroTalk games in Klingon and not reading this anyway, right?

- Qov