tlhIngan-Hol Archive: Mon Dec 18 13:45:08 2006

Re: Return With Honour

...Paul ([email protected]) [KLI Member]

On Mon, 18 Dec 2006, Doq wrote:
> tlhIngan vav qech vImugh. tlhoy mu'mey natlh tera'nganpu'. pIj <<'e'

mu' natlhlaHbe'lu' 'ach tlhoy  mu' lo'lu'.  :)

One can't "use up" words, but one can use words excessively.  :)

> vIHar>> jatlh. vay' DaHarbe'chugh, Dajatlhbe'ba', qar'a'? toH! qatlh
> <<'e' vIHar>> Dajatlh? jatlhtaHvIS tera'nganpu' mu'mey 'Iq luQoylu'.

jaS maHarchugh, maQoch 'ach chaq qaHar. maQoch 'e' vIHarchugh, <<'e'
vIHar>> vIjatlh.  vaj qatIchbe'.  maQochmo' qajatlhbe'chugh, maghojlaHbe'.

If we believe differently, we disagree -- but perhaps I still believe you.
If I believe we'll disagree, I say /'e' vIHar/.  Then I don't insult you.
If I didn't speak to you because we disagreed, we'd not be able to learn
anything.

>> Damughchu' DaneHchugh, yapbe' mu'tlheghvetlh.
>
> vaj mughchu'meH tlhoy mu'mey 'Iq DanatlhnIS 'e' DaHar. wejpuH.

Conversational Klingon tells us that "Klingons may be inaccurate, but they
are never approximate."  (Hmm, how to convey 'approximate' in Klingon?)

> molpa' lomvo' nuHmey Datlhap. ghIq Heghpu'bogh SuvwI'pu' DaghuHmoHmeH
> DajachnIS. Sumchugh juHlIj He'So'be'meH lom DamolnIS. Sumchugh jagh
> juH, yImolQo'.

tlhIngan Hol majatlh 'ach tlhInganpu' bopbe' mu'maj.  ngaSwI'Daq lomchaj
mol tera'nganpu' 'ej tera'nganpu' bop mu'maj.

We're speaking Klingon, but our words aren't solely about Klingons.
Humans bury their corpses in containers, and our words are about humans.

> pImchu' chovnatlhmeyvam. <<qaStaHvIS wa' ram loS SaD Hugh SIjlaH
> qetbogh loD>> qaja'DI' qaqeS. <<nuv law' vIHoHlaH>> qaja'DI' jImIy neH.

'ach rap qech...  :)  vIt mIylu'chugh, qeSlu'.  tlhoy mu'mey lo'be'chugh
tlhInganpu', qatlh <<loS SaD Hugh>> jatlh 'ej <<Hugh law'>> jatlhbe'?  rut
ngajbe' mu'tlhegh qaq, 'ach 'IHnIS; QoQ rur.

But the idea is the same...  :)  If Klingons do not use too many words,
why do they say "four thousand throats" and not "many throats"?  Sometimes
the preferable sentence is not short, but must be beautiful, like music.

...Paul

          ** ...Paul, [email protected], Insane Engineer **
            If it's not the same, it should be different.

Back to archive top level