tlhIngan-Hol Archive: Fri Jul 31 13:39:58 1998

Re: qep'a' QonoSHom

ja' ghunchu'wI':
> [I invite eager students to post translations of this message.]
(not that I consider myself to be "eager" :)

> Hoch vIlIjpa' 'op wanI' vIDel vIneH.
I want to describe some events before I forget everything.

> mabomchu'ta'!  SeymoH <taHjaj wo'>.  Qanqor bom chu' vItIv je --
> bavchuqlaw' QoQ tlheghmey.  'ej not <DaHjaj po> lIjlu' 'e' vItul.
We managed to sing perfectly! <taHjaj wo'>, "May the empire continue",
is exciting. I also enjoyed Qanqor's new song -- the lines seem to
circle around each other. And I hope <DaHjaj po>, "This morning",
will never be forgot.

> loQ qetlh 'uQ wa'DIch Soj, 'ach Dajbej juppu'.  mutlhej be'nalwI',
> puqloDwI', puqloDwI' jup je.  maSoptaHvIS, muyu' puq:  "How do you say
> 'Good eating tonight' in Klingon?"  vIjangmeH burghwIjvo' SIp chuS
> vItlhuD.  Haghchu' chaH.  DaH qIDwIj vIpay -- reH *burp* chaH jay'.
The food at the first dinner was slightly dull, but the friends were
certainly interesting. My wife, my son and my son's friend were with me.
While we were eating, the children asked me: "..." As an answer I emitted
noisy gases from my stomach. They were really laughing. Now I regret my
joke -- they are always *** burping.

> Dunqa' <pegh mu'>.  Qujvetlh vIbej 'e' vItIv.  rut tlhaQbej mu'mey.
> <nIbpoH> 'oH wa' mu''e'.  DelmeH, jatlhlu' <qaSqa'law'>.  yajbe' qoch.
> SIbI' jatlh ghol <qaSqa'law'>.  tlhoS ravDaq vIpum jIHaghqu'mo'.
<pegh mu'>, "The words are secret"(?), was again
great. I enjoyed watching that game. Sometimes the words are undoubtedly
funny. One word was <nIbpoH>, "deja vu". It was described as <qaSqa'law'>,
"It seems to happen again". The partner didn't understand. The opponent
immediately said <qaSqa'law'>. I almost fell to the floor because I laughed
so much.

> SIbDoH wov wIbej 'e' wInID.  nIS 'engmey.  wInIDqa'DI' maQap 'ej
> quvwIj vItoDlaw'.
We tried to watch a bright satellite. Clouds were in the way.
When we tried again we succeeded and I seem to have saved my honour.

> DISvam maH puS HoS wa'ben maH puS puj.  chaq mapuS, 'ach mapo'bej!
> jIyay'.  motlh mayajchuqlaHmeH ngeD.  pIj maba' 'ej majaw neH.
> wanI'vammo' jIQuchqu'.  roD jIja'nISchugh tlhIngan Hol vIlo'.
> chongbej Holmaj!
This year we were fewer than last year. Maybe we were few, but we were
skilled. I was shocked. Usually it is easy to understand each other.
Often we would sit and just chat. This event made me very happy.
I customarily spoke Klingon. Our language certainly is excellent!

> Qov jech pov Daleghta'be' bIDo'Ha'.  tlhIngan SuvwI' qu' ghaHbej, 'ej
> Sut chenmoHwI' po' ghaHlaw' je.
You haven't seen Qov's excellent costume. You're unfortunate.
She certainly is a fierce Klingon warrior, and she seems to be a
skilled tailor as well.

> <wa'nem Qo'noSDaq!  wa'nem juHqo'Daq!>  mu'meyvam vIjatlhtaHvIS jIpaS.
> rInchoHtaHvIS qep'a' vIjatlhnISpu'.  'ach mu' paS QaQ law' pagh mu'
> QaQ puS, qar'a'?
I was late while I said <wa'nem Qo'noSDaq! wa'nem juHqo'Daq!>, "Next year
on Qo'noS! Next year on the home planet!" I had to say it while the qep'a'
was finishing. But late words are better than no words at all, right?

> -- ghunchu'wI'
I don't think I completely understood everything right...

                                           Marc Ruehlaender
                                           aka HomDoq
                                           [email protected]

Back to archive top level