tlhIngan-Hol Archive: Tue Aug 25 23:10:32 1998

Re: KLBC - mu'tlheghmey *random* vIchenmoH

KLBC - mu'tlheghmey *random* vIchenmoH

ghItlh Qov:
> > maqochwI' qoS 'oHmo' DaHjaj'e' ghaHvaD <Duj HeH>
> > pongbogh Hew 'e' vInob.

> I'm still staring blankly at  /<Duj HeH> pongbogh Hew/  "a sculpture
> which names <Duj HeH>"?  "The <Duj HeH> which a sculpture names"?  Am
> I missing a piece of canon that explains this usage?

In the imaginings of my mind, I behold thy twisted visage whilst thy hand
has placed these humourless mouthings to paper.  It doth not become thee.
Thou well knowest mine own limitations, and thou needst not scourge me for
the murrain of my short-comings.  I yet prostrate myself before thy most
learned self, and shall give unto this most foul and rancid of sentences,
that sorely desired burial to which it is most certainly due.

> And prithee tell, tuv'el, what is the verb in the sentence which is
> the object of that /'e'/?

I will answer, tho' thou asketh with surly countenance.  vI'nob is the
verb to which thou hast referred.

> > Qaghchu'qu' mu'tlheghvam 'e' vISov.  majatlhlaH not qon tuv'el,
> > qar'a'?

> mu'tlhegh?  mu'tlhegh yIngu'.  vIleghbe'. :)

(heh heh)

> > TRANS: If Qov gripes, do you choose annother task?
> >
> > HISlaH!  lughbe'taHvIS vay' vIwaHqa'lI'.

> qalchu'chugh mu'tlhegh pIj qaq mIwvetlh.
TRANS: If a sentence is completely corrupted this procedure is often
preferable.

'ach mu'tlhegh toDbe'lu'chugh lo'laHbe' mIw.

> > > qatlh meqleH tujqu' DapoQ?  bIHaq'a'?
> > TRANS: Why do you require the very hot mek'leth?  Are you going to
> > operate?
> >
> > ghobe', jIHaq.  "No, I am going to intervene."

> :)  SoHvaD yapbe'law' meqleH jej.  jaghlIj DIrDaq ponglIj DaghItlh'a'?
TRANS: A sharp mek'leth is apparently not enough for you.  Will you incise
your
name on your enemy's skin?

HIja', jaghwI' DIrDaq pongwIj vIghItlh 'ej no'wI' pongmey vIghItlh je.
chaHDaq meqleH tuj vIlo'DI' reghbe'.  vaj jIghertaHvIS ghItlh vIleghlaH.

> > nuq muq tlhIngan wo'?
> > "What is the volume of the Klingon Empire?

> I would have used /<volume unit> 'ar/ instead of /nuq/.  I believe we
> hav canon asking measurement questions that way.  However /chorghvatlh
> 'uy' tlho'ren/ is arguably a /nuq/, so you do have a leg to stand on.

maj.  wa' 'uS lo'laH law' pagh 'uS lo'laH puS.

chu' mu'tlheghmeyvam:

toDujna'chajmo' Sa'pu'Daj matlh van voDleH.
"The emperor salutes his loyal generals for their obvious courage."

SaSqu'mo' ghItlhqoqlIj lulaDbe'lu'.
"Your so-called engraving is too shallow to read."

tennIS.
"They need to embark."

Dahjaj gheD yIQtaHvIS yIwaH!
"Taste the catch of the day while it is still wet!"

Qam'chI SepDaq 'uDwIj SuD vIje'.
"I bought my blue laser in the region of Qam-Chee."

HapQeD paQDI'norgh yInISqa'Qo'!
"Don't interfere with the chemistry lessons again!"

telDu'Daj joqtaHmo' tlhuch'egh toQ.
"The bird exhausted himself by flapping his wings."

wa'Hu' 'Iv vIghom?  yIloy!
"Who did I meet yesterday?  Guess!"

SajwIj tI'qa' vIghro' ghaH martaq.  pIj chopbe'.
"Martok is my pet tika cat.  He doesn't bite often."

- tuv'el

Back to archive top level