tlhIngan-Hol Archive: Thu Nov 20 01:22:23 1997

Re: KLBC: Mole's tale

At 05:39 97-11-04 -0800, Scott Murphy wrote:
}Why Mole Lives Underground, a Cherokee tale
}
}parbogh be' parHa' loD.  tlho'Daj ghajmeH Hoch nID loD

I'd prefer {ghajchoHmeH} or {SuqmeH}.  He tries to get it.

}'ach Qapla' ghajbe'
}ghaH.  vaj loD tunglu' 'ej 'oH buSmo' rop ghaH.

He was sick or he got sick? {ropchoH} for the latter.

}paw *Mole* 'ej loD tunglu' 'e' legh ghaH.  tlhob *Mole* qab nuq.  lut naQ
}ja' loD.  ja' *Mole* qaQaHlaH.  DuparHa' be' 'ej DughoSqang be'.
}
}DaH 'oH ram.

This doesn't make sense.  Do you mean "Now it is night"?  The "it" there is
idiomatic and you'd have to say {DaH qaStaH ram} or {DaH SaH ram}.  Do you
mean "Now it is trivial"?  If so, remember your OVS and say {DaH ram 'oH},
but what is the antecedent of {'oH}?

}wutlh 'el *Mole*.  pa' be' ghoS ghaH.  Qong be'.  tIqDaj lel
}*Mole*.  chegh *Mole* 'ej loDvaD tIq nob *Mole*.  ghopDajDaq 'oH tIq'a'

ghopDajDaq 'oH tIq'e'

}'ach 'oH leghlaHbe'.  ja' *Mole* DaSop. vaj DughoSqangbej.

{yISop}.    It's a command, right?

}tIq Sop loD.  vem be' 'ej pay' loD buS ghaH.  loD ghos neH be'.  loD

{ghoS}  must shift for {S}

}parmo' be' 'oH yajbe' ghaH.

There is no antecedant for {'oH} here.  "It" is not used as vaguely in
Klingon as in English.  Try for what I think you mean:

parmo' be' mIS loD - The man is confused because the woman dislikes him
par be' 'e' yajbe' ghaH - The man doesn't understand the woman's dislike for
him.

}loD tu' be' 'ej ja' be' qaparHa'.  be'nallI'
}jIH jineH.

vIneH

}vaj loD nay be' 'ej be' Saw loD.

maj.

}quppu' lumerlu'.  chay' qaSpu' 'e' luSovbe'.  qaSmoHpu' *Mole* 'e' tugh
}luSov.  laHDaj luneH.  *Mole* luHoH lubuQ.  So'meH wutlh 'el *Mole*.  wej
}chegh ghaH.
}
}*** ADDENDUM - In defense of Question as Object usage
}
}You probably noticed that I use the sentence "chay' qaSpu' 'e' luSovbe'".
}I do this, knowing how controversial it is at the moment.  However, I
}would argue that users of a language have a right to innovate new usages
}when they can find no other efficient way to say what they mean.  "-bogh"
}would certainly not work here, as I am not referencing a noun but an
}action.  As a linguist I am biased toward descriptive rather than
}prescriptive approaches to grammar.

Do remember that we are not native speakers.  If we accept usage as it
occurs, e will quickly all speak a code for English, as that is the way the
majority of people use the language.

Qov     [email protected]
Beginners' Grammarian

Back to archive top level