tlhIngan-Hol Archive: Fri Mar 14 16:01:31 1997

RE: KLBC: qep'a' loSDIch

jatlh SuSvaj:

> DaHjaj *DS9* vIbejtaHvIS, vay' vI'tu'.

Don't add apostrophes where they don't belong!  {vItu'}.

> nuv So'wI'mey ghaj jemHaDarpu' 'e'
> wISov.

Especially if you're posting under KLBC, remember to mark names like this.
*{jemHaDar} is not, to my knowledge, an official pronunciation of this race in
Klingon phonetics.

> qaStaHvIS *DS9* jabbI'ID vIbejlI'bogh, wo'rIv HIvpa' jemHaDar
> SuvwI', So'Ha' ghaH.  jemHadar leghDI' wo'rIv, ghaH bach wo'rIv.  qatlh
> So'Ha' jem HaDarvam?  So'taHvIS HIvchugh jem HaDar, vaj wo'rIvvaD pagh DoS
> tu'lu'.

Perhaps a better way to say this would be {vaj pagh DoS tu'laH *wo'rIv*}.

> HIvmeH narghnIS'a' jemHaDar?  HoS law' lo'mo' So'wI', So'taHvIS
> HIvlaHbe'bej veSDuj.

This is an interesting problem.  Can one say {HoS law'} for "a lot of power"?
Is "many energies" the same thing?"  It might do.

> vaj chaq veSDuj So'wI' rur nuv So'wI' 'ej So'taHvIS
> jem HaDar, Qapbe' pu'HIchDaj.  'ach HIvmeH, 'etlh, taj, ro'Du'Daj joq
> lo'laH ghaH.  chaq batlhmo' reH HIvpa' jemHaDarpu', nargh chaH.  jISovbe'.

qechvam vIHon.
HoS ghajnIS toQDuj So'chugh, vaj baHlaHbe'.
'ach ngoDvam lIjlaw'pu' "Star Trek" qonwI'.
vaj So'laH Hoch tlhIngan Duj, romuluSngan Duj je.
QIpchu'!

vay' HIvchugh *jemHaDar* 'ej maleghlaHbe', vaj Dalba' lut.
vaj So'Ha'nIS *jemHaDar*.
HoS pIm lulo'law' So'wI', nuHmey bachlu'bogh je, vaj HoS qelbe'lu'.
meqqoq vISovbe'.

and Romulan ship capable of using a cloaking device (if the power was really a
consideration, this wouldn't be the case).  The reason Jem'Hadar uncloak to
attack is because it'd look silly to see them attacking someone while still
invisible.

--
SuStel
Beginners' Grammarian