tlhIngan-Hol Archive: Mon Feb 06 14:37:37 1995

Re: HIqiH

According to Alan Anderson:

> tlhIngan Hol laDneSwI' Savan.
> tuqIH 'e' vIqaSmoH.

jabbI'IDlIj vIHevchugh neH vaj wej maqIH'chuq. Daq rapDaq
mapawnIS 'ej maleghchuqnIS.

> Huch vIHevmeH jIQuchmeH je De'wI'mey vIghun.
> law' jIlaD.

nuqjatlh?

> QumwI' lo'wI' *Ham* jIH.  *WB9RUF* 'oH perwIj.

These first three words don't fit very well together in this
sequence.

> jIQuchmeH Hovmey vIHaD.

maj.

> be'nal puqloD je vIghaj 'ach Saj vIghajbe'.
> *Carol* 'oH be'nalwI' pong 'ej *Corey* 'oH puqlodWi' pong.
> wa'maH cha' ben tlhoghmaj wItagh be'nalwI' jIH je.

maj.

> jav ben bogh puqloDwI'.
> qay' ghaH.

Do'Ha'.

> law' laD.

nuqjatlh? vIyajbe'.

> law' Sov.

"Knowledge is many."?

> Hov Sov 'e' Har.
> pIj nulobbe'.

> wIqIp 'e' wIbuQDI' <<qIpbogh chaHbe' puqpu'>> 'e' jatlh *Corey*. (*)
> 'ach ghaH wImuSHa'.

"When we threaten that we hit him, Corey says, '..." No, this
doesn't work. First, verbs of speech generally do not use
{'e'}. Next, {puqpu'} needs the suffix {-'e'} if you mean to
say, "Children are not X". Meanwhile, {qIpbogh} would need to
be a noun if {chaH} is being used as a verb. It is not a noun.
Meanwhile, if {chaH} is being used as a noun, it can't take the
verb suffix {-be'}. The grammar is in too great a conflict with
itself for me to extract meaning from this collection of words.

> tlhIngan Hol vIHaD 'e' lo'laHbe' 'e' Har *Carol*.

I think the {'e' lo'laHbe'} part is a mistake. You seem to be
building a "sentence as subject" construction here, trying to
say, "Carol believes that it is useless for me to study the
Klingon language." Meanwhile, the "it" is the subject of "is
useless" and it represents the sentence "I study Klingon
language." No can do. The language expressly forbids it. You
need to recast.

tlhIngan Hol vIHaDtaHvIS poHwIj vIlo'Ha' 'e' Har *Carol*.

> 'ach mamuSHa'chuq.

maj.

> -- ghunchu'wI'
>
> (*) mu'tlheghvam boyaj'a'?

ghobe'. vIyajbe'bej.

> ngoQ Hop vISIch 'e' vInID.

Hopqu' 'e' vIHar. chuqvetlh vIleghlaHbe'.

>     janglu'DI' vaj jIHechbogh 'e' vIja'.

DaH qajang. DaH choja'.

charghwI'
--